Man är inte roligare än man gör sig

Det här måste ha varit årets mest hektiska vecka men trots att det har varit fullt ös medvetslös känns det som att det har gått ungefär två veckor sedan i måndags. Dessutom verkar jag ha drabbats av någon form av jetlag efter övergången till sommartid i söndags och har känt mig som ett vandrande lik i några dagar. Efter i måndags drabbades jag även av Ö-viks-jetlag och mådde rätt risigt överlag dagen efter. Förutom på Ö-vik skyller jag på mina tveksamma medresenärer som satt och hostade ner mig under mina båda bussresor. Tur att man har ett immunförsvar av stål för det blev då inget mer av eländet. Men att resa kollektivt är verkligen allt som oftast värdelöst. Hade Botniabanan gjort sitt jobb och levererat några tåg hade kanske resandet varit trevligare och mindre tidskrävande. Men utan förklaring blev det alltså istället buss båda vägarna. Någon påstod att det här är en grej Norrtåg kör med på avgångar då det är få resenärer eftersom det då blir billigare med buss. Jag förstår då inte hur det kan bli billigare eftersom ingen tog betalt någon av resorna. 

Jaja, nu är även Ö-vik på min lista över gudsförgätna hålor men allt detta var egentligen en så kallad förklaring till varför jag inte har bloggat på nästan en vecka. Om någon nu har märkt det. Men jag har inte snuvat någon på en massa spännande maträtter, jag har helt enkelt inte lagat någon mat. Förutom i måndags då jag gjorde den goda fisksoppan som jag redan skrivit om och den åt jag i tre dagar. Knappt någon träning har det blivit heller förutom ett pass Total training igår. Det blev ingen Bananen men däremot en ny rysare - haren. Tänk dig en hare som skuttar fram samtidigt som den gör armhävningar ungefär. I två minuter. Det kändes mycket dåligt men på ett mysigt sätt.

Idag fick jag tummen ur och lagade ett stycke vardagsmat. Varken kärlek, glädje eller inspiration hade något med anrättningen att göra (men däremot dåligt maskinrensad fiskfilé) men den lyckades ändå kvala in på betyget en svag sjua. Som vanligt med fryst fiskfilé blir det lätt vattnigt i ugnen, även om den har tinat innan. Någon som vet hur man kan kan komma undan det?

Kameran åkte fram lite sent i processen...
Det ser ju inte så gott ut kan jag konstatera. 
Helt vanlig fisk i ugnen
500 g hokifilé eller annan vit fisk
små steklökar
2 morötter
1,5 dl crème fraiche
ca 1 msk dijonsenap
ca 3 msk kaviar
en skvätt vitvinsvinäger
lite honung
dill
salt & peppar

Lägg fiskfiléerna i en ugnsform och salta och peppra. 
Skala och dela eventuellt lökarna. 
Skala morötterna och skär i tunna stavar. Lägg lök och morötter runt fisken i formen. 
Blanda övriga ingredienser till en sås och bred över fisken. 
Tillaga i ugnen, 225 grader, ca 20 minuter. 
Såna häringa potatisar är populärt till. 

Kommentarer