Plötsligt så vänder det

Något hände visst under helgen. Igår när jag cyklade till jobbet var det inte bara ljust utan man såg rent av solen! Det droppade från taken, blev slaskigt på marken och var sådär som man önskar att vintern alltid var. Nu har det varit riktig monstervinter i fyra månader och det kanske inte är så konstigt att man blir lite from i sinnet av plusgrader och solsken. Om jag får använda en sliten fras så kan man säga att vi går mot ljusare tider och det med besked. Helvetesmånaderna är avklarade och allt det förnämliga med året återstår. Så jag tänkte tillåta mig att känna mig oförskämt nöjd en stund. Trevliga aktiviteter, D-vitaminer, träning och mycket gott att äta och dricka var receptet för överlevnad. En stor del av tiden har det faktiskt rent av varit tal om att leva och inte bara överleva i vintern vilket får anses vara en stor bedrift. 

På söndag har jag planerat in en tveksam aktivitet, nämligen spinning till Vasaloppet. Det jag egentligen är mest tveksam till är att det är redan klockan åtta på morgonen vilket känns lite onödigt för en söndag. Min tanke var att om jag skriver om det här så blir det svårare att backa ur på grund av lättja och allmänt dålig karaktär. Lova att ni skriver många hånfulla kommentarer om jag skulle banga. Jag vill ju gärna gå eftersom det verkar skojigt och det skulle vara intressant att se hur jobbigt det är att cykla i omkring fyra timmar i sträck så jag ska försöka skärpa till mig och sluta sjåpa mig. Hä ä ba å åk, som Ingemar Stenmark skulle ha sagt. 

En helt okej vardagssoppa fick mätta magen igår och idag. 6/10 blir det nog i betyg. 

Kycklingsoppa à la gräva djupt i skåpen

600 g kycklingfilé
1 purjolök
1 paprika
2 morötter
1 vitlöksklyfta
1 burk färdig sås, ca 500 g (det var nån paprikasås med indisk karaktär)
ca 8 dl hönsbuljong
ca 1,5 dl grädde
lite extra ingefära och spiskummin
salt & peppar

Skala och skiva morötterna tunt. Skiva purjolök och strimla paprikan. Fräs grönsakerna i en gryta. Strimla kycklingfiléerna och släng ner i grytan. Pressa ner vitlöken och tillsätt sås och buljong. Låt allt koka tills grönsakerna är lite mjuka och kycklingen genomkokt. Red ev. av med maizena, tillsätt grädde och låt koka ihop en liten stund. Naturligtvis Leilas turbosnabba filmjölkslimpa till det!





Kommentarer

  1. Hade faktiskt tänkt utmana mig själv ända tills jag såg att passet börjar långt innan gudstjänsterna...

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju bedrövligt egentligen. Särskilt eftersom man nog måste vara där typ 07.30 för att inte få en sån där jobbig cykel. Men, men, förr i tiden tog jag mig ju till den årliga svinotteträningen på kung fun åtminstone två gånger så det här borde jag ju tåla.

    SvaraRadera
  3. Varför fick soppan bara 6/10? Den såg ju schweinigt god ut!

    SvaraRadera
  4. Nja, alltså det är svårt det här med betygsättning men det kan ju inte få gå inflation i det hela. Hur trovärdiga är mina skalor om ingen mat får lägre än 7/10 i betyg? Den var mindre god än en del 7/10-soppor jag gjort tidigare så det känns rättvist.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar