Bästa semifreddon

Semifreddo är en av mina absoluta favoritefterrätter, näst efter chokladfondant, och även en väldigt praktisk efterrätt att göra till många. De allra flesta gångerna gör jag en variant på Leila Lindholms rabarbersemifreddo och en gång gjorde jag en cheesecakevariant på blåbär, hallon och lemoncurd och även den blev en hit. 
Men nu nu råkade jag nyligen sitta på de två främsta trumfkorten samtidigt - rabarber och lemoncurd - och resultatet blev enligt uppgift den bästa semifreddon någonsin. Jag visste inte ens att det skulle bli en semifreddo när jag började, it so just happened, så jag var tyvärr inte redo med kameran förrän den var halväten. Rabarber, mascarpone och hemgjord lemoncurd (inte av mig dock) var visst den magiska trion and it went something like this:

Ännu godare (och snyggare) med lite jordgubbar till. 

Rabarbersemifreddo med lemoncurd och mascarpone

ca 8 portioner

3 ägg
2 dl socker
ca 500-600 g rabarber
1 vaniljstång
1 burk mascarpone, 250 g
ca 1,5 dl vispgrädde
ca 1,5 dl turkisk yoghurt
ca 0,5 dl lemoncurd

1. Skär rabarbern i mindre bitar och koka med socker och urskrapad vaniljstång till en kompott. Låt svalna. 
2. Separera äggen och vispa först vitorna fast, sedan gulorna fluffigt och därefter grädden halvhårt. 
3. Blanda ner mascarpone och yoghurt i grädden. 
4. Rör ner äggulorna i kompotten och rör ner gräddblandningen (ett tips är att koka kompotten i en stor gryta och röra ner resten i den, särskilt om du gör en stor laddning). Vänd försiktigt ned äggvitorna sist och blanda lite slarvigt. 
5. Häll ut allt i en stor form och ringla/klutta på lemoncurd. Frys formen i några timmar så att den är lite halvfryst (ca 3 timmar). Alternativt frys ner den ordentligt och ta fram den i god tid innan den ska ätas så den halvtinar lite. 


Kommentarer