Polkabiffar med linser och getost

Efter en trerättersmiddag på temat Grisfest i helgen (jag återkommer angående detta när jag har återfått lite blod i baconomloppet) kändes vegetarisk mat ytterst efterlängtat och därför provade jag en ny variant av rödbetsbiffar. Vegbiffar går ju att variera i det oändliga men jag tycker att en bas på baljväxter och grönsaker med ägg och fiberhusk som bindmedel brukar ge saftiga men samtidigt lite fluffiga och lätthanterliga biffar. I just det här fallet blir biffarna snyggare med rödbetor men jag tog det jag hade helt enkelt. Inga konstigheter, gott och enkelt. Go on, get cooking!

Polkabiffar med linser och getost

10 biffar/5 portioner

ca 500 g betor 
2 burkar bönor och/eller linser (jag tog en tetra med vita bönor och en med linser)
3 ägg
2 vitlöksklyftor
2-3 msk fiberhusk
150 g getost 
2 tsk balsamvinäger
chiliflakes
timjan
salt & peppar

1. Skölj bönor/linser och låt rinna av. Mixa slätt i en matberedare tillsammans med vitlök. Tillsätt ägg, kryddor, vinäger och fiberhusk och blanda jämnt. 
2. Skala och dela betorna i så små bitar att de går ner i matberedaren (det går lite enklare och snabbare att skala knöliga rotsaker som rödbetor och jordärtskockor om man först halverar dem).
3. Plocka upp matberedarkniven och sätt på en rivskiva. Riv ner betorna på fina sidan i smeten. 
4. Smula ner getosten i smeten och låt gärna stå och svälla en liten stund. 
5. Forma biffar och stek på medelvärme några minuter per sida (det tog nog 5-7 min per sida för mina att bli klara).
6. Servera t.ex. med ugnsbakad blomkål, morötter och palsternacka. 



På en sån här utflykt är det konstigt nog inte
så noga vad man äter eftersom allt blir gott.
#Bästerbotten


Kommentarer