En helt human tisdag

Problemet med mitt jobb är inte alltid att jag måste göra så otroligt tidskrävande och svåra saker. Problemet är snarare att jag alltid har en babiljard bäckar små att göra och blir avbruten var femte minut, måste hjälpa kollegor och svara i telefonen samt att jag sitter extremt ostrategiskt placerad på kontoret om man har något som helst intresse av att jobba ostört ibland. Eftersom jag börjar bli ganska van vid att jobba på det här sättet kan någon enda ynklig dag då man har lite flyt och får jobba undan lite i fred göra att det är riktigt angenämt på jobbet. Idag var en sån dag.

Detta firade jag med en lös och ledig eftermiddag (vilket jag i och för sig alltid har på tisdagar och torsdagar numera), delvis spenderad i skogen i med en podcast-promenad. Tredje delen i Milleniumtrilogin är just påbörjad. Jag tyckte att jag hade oförtjänt lite träningsvärk igår men det var tydligen istället idag mina vadmuskler bestämde sig för att gnöla. Ikväll blir det dock spinning så det borde inte göra så fasligt mycket.

Idag snuvade jag Niklas på hans efterlängtade korvstroganoff och tjyvgjorde en annan anrättning av korven vi hade hemma. Det blev helt gott för en tisdag.

Korvajvargratäng

400 gram kycklingfalukorv
2 paprikor
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
champinjoner
smör
1 msk vetemjöl
ca 2,5 dl matlagningsgrädde
ca 1,5 dl Ajvar Relish
1 msk tomatpuré (fast den glömde jag)
lite mjölk
riven ost (jag tog prästost)




Stek skivad svamp i en stekpanna tills vätskan kokat bort. Ös ner smör och skivad purjolök, paprika och vitlök. Salta och peppra och lägg över i en ugnsbra form (eller var du vill beroende på hur kul du tycker det är att diska). Strimla korven och stek bitarna en stund så de får lite färg. Ös tillbaka grönsakerna i pannan och rör ner mjölet.
Blanda ajvar, grädde, tomatpuré, salt, peppar och ev. lite mjölk och häll över grönsakerna. Låt det puttra ihop en liten stund och häll sedan ner allt i ugnsformen. Strö över riven ost och gratinera ca 15-20 min i 225 grader varm ugn. Servera med ris eller couscous. 



Kommentarer

Skicka en kommentar