Kampen för brödfödan

Umeå. Löningslördag.18.00. Renmarkstorget. "Vi ser väl om vi får plats på Bishops". Det fick vi inte. Ingen av de tre gångerna vi försökte under loppet av en timme. Gången var Bishops, Invito, Plaza, Bishops, O'Learys, Lottas, halvny okänd persisk restaurang vid Musikanten, Angelini, Bishops, Allstar och slutligen tillbaka på Plaza 19.15 då vi hade turen att faktiskt få lägga vantarna på ett bord. Vi det här laget var vi åtminstone hyfsat sugna och utsvultna. Jag provade något för mig nytt från djurriket, närmare bestämt rådjur i form av wallenbergare med mycket lent och garanterat smörspäckat potatismos med en sås på trattkantareller och björnbär samt lingon. Det var mycket gott, tyvärr var servitrisen troligtvis helt nykläckt på jobbet och tyckte inte om vin så det gick inte att få några specifika tips om passande viner annat än att "husets är populärt". Tja, det funkade. Till efterrätt blev det kolapaj med lingonglass och portvin. Ganska gott men alldeles för sött för min smak egentligen. Kvällen rundades av på Pipes och hemgång i pensionärstid.

Eftersom sovmorgon är för töntar firade jag vintertiden med att vakna klockan sju istället. Det blev ut å kut med Mikaela och bulatuben en lång sväng och sen fortsatte helgens kamp för brödfödan på Bröli (aka Ica Maxi Bröl). Jupp, det ser ut som att vi kommer att bli mätta kommande vecka också. Maten behövdes dock inte lagas idag heller utan det fick mina föräldrar ta hand om. Trerätters framför brasan följt av totalt jävla koma som ett brev på posten. 

Om min plan går i lås tänker jag kompa ut på fredag och få en kortvecka. Så nu vill jag att alla håller tummar och tår för att det inte skiter sig kungligt på jobbet i veckan.

Kommentarer