Lördagsstek

Då Linnea äntligen tillfrisknat någorlunda efter en evighet av sjukdomselände drog vi hit henne och Ola för en köttlördag. Eftersom Olas föräldrar har resurser i form av levande och ibland döda djur så tog de med sig halva menyn hit. Det var rostbiff som gällde och det har jag inte ätit på år och dar och inte kan jag påminna mig om att det smakade ens i närheten av den här rostbiffen när vi var klara.

Ola putsade köttet (nu har jag äntligen fattat vad det betyder, tack för det) och det gnussades sedan in med vitlök, timjan, flingsalt och peppar. In i ugnen ca 1,5 timme på 125 grader tills innertemperaturen var 54 grader. Sedan fick det ligga och vila i folie ett tag.

Oj då, dags att rengöra ungsluckan. 


Ola vaskade bacon!
Till detta åt vi stekt potatis, en mycket smaskig rödvinssås gjord på bland annat bacon samt en sallad med fetaost, ruccola, tomater, björnbär, balsamvinäger och olivolja.
Det som dracks till var för Niklas del en Rochefort trapistöl (fråga honom om ni är ölintresserade, jag har inte lärt mig dricka öl ännu men det passade tydligen bra till) och vi övriga drack Robertson Shiraz från Sydafrika, ett fruktigt och smakrikt rödvin med enligt Systembolagets beskrivning "fruktig smak med inslag av fat, björnbär, blåbär, peppar och vanilj". Det var naturligtvis en mycket lyckad kombination.

Förrätt och efterrätt hade jag och Niklas gjort och det var kall avokadosoppa respektive hallonmousse (efter Mikaelas recept vilket i sin tur var ett modifierat chokladmousserecept från Leila Lindholm).

Kall avokadosoppa

4 portioner

2 avokador
1 gurka
2 dl Lätt Crème Fraiche
3 dl kall grönsaksbuljong
saft av 1/2 citron
salt och peppar

Skala och ta ur kärnan i avokadon. Pressa över lite citron så att avokadon inte blir missfärgad. Skala gurkan. Mixa avokado och gurka till jämn soppa. Blanda i lätt crème fraiche. Späd med grönsaksbuljong tills soppan är lagom tjock. Smaka av med citron, salt och peppar. Mixa igen så att det tjocknar. 


Hallonmousse med choklad och björnbär

4 portioner

250 gram hallon
2 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
2 äggulor
2 msk socker
mörk mintchoklad
björnbär

Tina hallonen om de är frysta. Vispa äggulor och socker och vispa ihop detta med hallonen. Vispa grädde och crème fraiche och vänd ihop detta med hallonvispet. Fördela i portionsskålar och kyl ett tag. 
Vid servering, strö lite hackad mörk mintchoklad och några snygga björnbär över. 

Behöver jag lägga till att det var en sinnessjukt god middag? Huvudrätten fick (trumvirvel) 5. På efterrättsskalan skulle jag nog dra till med en fyra och även förrätten är något åt det hållet, även om den egentligen gör sig bäst i andra sammanhang och på sommarhalvåret. Salladen var ett wild card men eftersom Leila Lindholm har gjort något åt det hållet och jag tror på allt hon säger (utom att man kan ha choklad på pizza) så tyckte jag att det var värt att prova. Fetaost och björnbär passade faktiskt riktigt bra ihop och björnbären passade ju förstås bra till köttet också. 


Sedan tog minnet slut i min kamera så ni får hålla till godo med en halvsuddig bild på dukningen. 



Kommentarer

  1. fint dokumenterat av köttmyset bojan, eller var det blojan ;) tack för en mkt snajsig kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar