Protein ut, protein in

Jaha, hur gick det här till då? Jag minns måndag och sen var det fredag. Jag tackar och tar emot i och för sig, jag tror inte att det däremellan var så mycket att uppehålla sig vid.

Avrundade med ett oprövat pass på Iksu efter jobbet. Huvudsaken med pass på Iksu är att namnen ger så lite relevant information som möjligt (bortsett från Cykel då) och det här hette Muskel. Finns det något pass där man inte använder musklerna så är jag faktiskt inte särskilt intresserad för såna pass kan jag göra hemma i soffan. Men jovars, nog blev jag lite trött i några muskler. Som bonus fick jag ju också hålla i en pinne och trampa lite på en låda. Men njasi, det här går nog in under kategorin "variations- eller återhämtningsträning". Tillbaka till gym, yoga och cykelköttande tillsvidare.

Vad fick man för mat på det då?

Skaldjurspasta 
2 gamiga portioner


Champinjoner (inte vet jag hur mycket, vad sägs om lagom?)
1 schalottenlök
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
smör
ca 1 dl vitt vin
ca 2 dl creme fraiche
ev lite grädde
en fiskbuljongtärning
persilja
500 gr skaldjursmix (förslagsvis helt tinad om du inte vill använda lika mycket maizena som jag fick göra eftersom det höll på att bli skaldjurssoppa istället)
Pasta


Do this:
Stek skivad svamp tills vätskan kokat bort, tillsätt en klick smör och löken och vitlöken och fräs en stund. Dona lite pasta under tiden. Häll på vinet och smula ner buljongtärningen och låt koka ihop några minuter. Tillsätt creme fraiche och ev grädde samt persilja och koka såsen en stund. Blanda ner skaldjursmixen och låt allt bli varmt. Om det blir väldigt blött, red av med maizena. Om det blir för tjockt, häll på nåt blött. Salt och peppar, klart och betalt. 


Det fick betyg 4 (vi använder en 5-gradig skala på maten hemma, med prefixen stark och svag vid behov). 4 är ett vanligt betyg och det är inte många gånger jag har tjongat in en femma faktiskt. Någon gång har det väl pendlat mellan stark fyra och en svag femma. Enligt Niklas är kött en bra ingrediens för att slå i taket så vi får väl se om det blir några nya toppnoteringar framöver.

Från kött till seriemord, nu blir det nyaste avsnittet av Dexter, god kväll.









Kommentarer