Gött mos

Ända sedan jag fick en oförskämt god hemgjord senap av en bekant har jag funderat på lämplig mat som senap passar till. Än så länge har det inte blivit något avancerat av det hela men idag blev det åtminstone något hederligt och gott - rotmos och korv. Usch, tänker du kanske. Skit på dig tänker jag i i så fall. Rotmos är visst gott och korvarna vi provade till idag var faktiskt bra (korv är inte en generell favorit annars). Möllers Sremska, kryddig korv från Serbien. 98 procent kött och mycket smak. Det enda jag glömde var att äta surkål till. Okej, jag erkänner att jag än så länge inte har fått mina mest minnesvärda kulinariska upplevelser från surkål men jag ska banne mig lära mig att gilla det. Imorgon ska jag äta surkål till resterna, jag lovar.

Rotmos
1 kålrot
3 morötter
2 palsternackor
ca 12 potatisar
tre lagerblad
några svartpepparkorn
en buljongtärning
smör
salt


Dela rotsakerna i mindre bitar. Koka upp vatten och buljongtärning och släng ner lagerblad, peppar och rotsakerna men spara potatisen en stund eller lägg i dem hela (kortare koktid). Koka ca 20-30 minuter tills rotsakerna är mjuka. Häll av vätskan men spara en del av den. Mosa, stöt eller vispa rotsakerna och späd med buljongen till lagom konsistens. Lägg i lite smör och smaka av med salt.

Kommentarer