Choklad i maten?

Att det var en tredagarshelg gick nästan obemärkt förbi. Kanske hjälpte det inte till att sova till 12 idag. Det var däremot totalt nödvändigt efter gårdagens utekväll på Greyscale. Eller vistelsen ute var väl i sig inte det som orsakade dagens totalkoma utan den lilla bartömningen som vi försökte oss på hemma innan vi gick ut. Jag har sagt det förr och jag säger det (tyvärr) igen: jag ska inte dricka sprit.

Gårdagen var i alla fall mycket trevlig, framförallt innan utgången. Först kom Stefan och Viveka hit och inmundigade portergryta med oss och senare trillade det in lite annat folk. Receptet hade inspiration från dels en portergryta Niklas blivit bjuden på häromdagen, dels från ett recept på Arlas hemsida.

Portergryta med chili och choklad

ca 900 g nötgrytbitar
2 gula lökar
3 morötter
smör
3 msk kalvfond
1 liter porter
2 dl grädde
sambal oelek (ca 1 msk)
15-20 g mörk choklad
kastanjechampinjoner
maizena
salt & peppar




Bryn köttet i smör, salta och peppra och lägg över i en gryta. Skär lök och morötter, bryn det och lägg över i grytan. Häll på porter och fond och låt koka tills köttet är mört (minst 1,5 timme). Blanda ner grädde och sambal oelek och låt koka ca 30 minuter till. Red av med maizena om det behövs. Lägg ner den delade svampen när det återstår några minuter och lägg därefter ner hackad choklad. Låt chokladen smälta ner utan att grytan får koka mer. Servera med t.ex. ugnspotatis. 

In the making
Betyget blev minst en 4:a. Till detta serverades en god sallad och den förbannade citrontzatzikin som aldrig vill ta slut. I glaset Graham Beck Shiraz Viognier (nr 12922). Sydafrikanst, fruktigt & smakrikt vin med beskrivningen "mycket fruktig, aningen rökig smak med fatkaraktär, inslag av plommon, peppar, örter och mörk choklad". Mycket bra ihop med maten och väldigt prisvärt för sina 79 kronor måste jag säga.

Krieken i föregående inlägg blev förstås också uppdrucken och den var mycket bra. Jag tyckte inte alls att den smakade kräks eller så fasligt mycket stall. Däremot syrligare och snäppet svårare än Timmermans nybörjarkriek som jag druckit tidigare.

Jag avslutar helgens rapport här och ber att få slippa berätta om vad jag ätit idag.

Kommentarer