Bonnlurksfredag

Ännu en racervecka till ända och jag inser nu att det har varit lite fattigt på området nya spännande kötträtter. Lite bjudmat fick man sig på jobbet eftersom vi var hela dagen i Ö-vik i tisdags men det var ganska standardlunch, annars har det mest varit fisk och kyckling på sistone. Till fredagsmyset fick jag oppstektpalten och P1 som sällskap.

Oppstekpalten
2 portioner


1 paket palt utan fläsk (3 st)
1 paket bacon (jag brukar ofta använda kalkonbacon. Det är i och för sig gott med vanligt men det har alltid Niklas ätit upp)
1 gul lök
2 ägg
ev smör (om du tar kalkonbacon alltså. Annars finns risk att den ökända sjukdomen fethjärta kommer att hemsöka dig. Källa: mina dagisfröknar)




Skiva löken och skär palt och bacon i mindre bitar. Stek allt i smör eller i baconfettet. Knäck ner två ägg mot slutet och låt det stelna lite men helst förbli lite krämigt. Lite salt och peppar på skadar ju sällan och har du inte hemgjord lingonsylt kanske du skulle överväga en annan maträtt. 


Det har som sagt varit en rätt ösig vecka så det kändes rätt skönt att gå runt och bara loda lite ikväll. Jag är nyss hemkommen från en långpromenad med Luftslottet som sprängdes i lurarna. Precis när jag var nästan hemma och skulle svänga ner mot min gata såg jag tre poliser i lysande västar utanför en piketbuss. Bussen stod parkerad utanför ett hus på gatan ovanför vårt hus och poliserna gick in i huset. Jag är ju inte sämre bonnlurk än att jag valde att förlänga min promenad lite för att få glo lite på ett möjligt spektakel så jag fortsatte på gatan förbi huset. Jag såg inget särskilt inne i huset och gick förbi till nästa gatukorsning. Då det fortfarande inte hänt något vände jag om och tog samma väg tillbaka. När jag då kom rätt nära huset igen kom en polis ut och började gå runt huset och lysa med en ficklampa på gården. Vid det här laget gick jag väldigt sakta och stirrade helt ogenerat. Han lyste på husväggarna, gick runt huset, lyste på baksidan och höll på. Det här blev jag ju inget klokare av och tillslut tog gatan slut så jag svängde av ner mot min gata igen. Jag gick in, slängde komposten och donade lite och efter moget övervägande bestämde jag mig för att ta en liten vända till runt kvarteret. Sagt och gjort. När jag kom tillbaka till huset nästa gång stod piketbussen kvar och precis då jag kom nära huset kom polisen som varit ute med ficklampan upp mot bussen. Han la in något i skuffen på bussen, låste den och gick in i huset igen. Sedan tog gatan slut igen och jag gav upp och gick hem. Vad hade hänt? Vad letade polisen? Hade det varit inbrott där? Borde jag göra något annat på fredagkvällar?

Kommentarer

  1. Palt och ägg? Du har ju helt tappat greppet om verkligheten- Äter man palt ska man steka upp den i smör och sen eventuellt äta med lingonsylt om man tycker om det. Har aldrig någonsin hört talas om någon som äter ÄGG till palt. Det är att häda. Så det så!

    SvaraRadera
  2. Det var väl inbrott, har jag för mig. Hu!

    SvaraRadera
  3. K: Ägg är bra till allt!

    J: Jo, det var ju visst det. Känns lagom bra att sova borta i natt... Måste nog gillra tjuvfällor innan vi åker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar