En tisdagsköttfärssås

Så här kan man för övrigt göra en köttfärssås med betyget 7 av 10 om någon undrade:

500 g nötfärs
1 gul lök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
ca 2 dl rödvin
lite kalvfond
1 paket (400 g) Heinz tomatsås med paprika- och löksmak, alt. krossade tomater
tomatpuré (nån matsked)
worcestersås (he ä ba å ös på)
timjan
salt & peppar


Hacka lök och morötter och fräs en stund i olja. Tillsätt pressad vitlök och färsen och låt fräsa en stund till. Häll på rödvin, fond och timjan och låt det koka ihop lite. Tillsätt tomatpuré, tomatsås eller krossade tomater och worcestersås. Låt det puttra på, ju längre desto bättre. Servera med spaggisar såklart.


Igår gjorde jag en enkel kycklinggryta eller vad man ska kalla det. Det gick till såhär:

Ajvarkyckling i panna

1 kg kycklingfilé
1 rödlök
1 morot
2 vitlöksklyftor
1 paprika
ca 1 dl crème fraiche
ca 2 dl grädde
ca 1 dl ajvar relish
sweet chilisås (några matskedar)
tomatpuré (nån matsked)
maizena
salt & peppar


Strimla kycklingen och fräs i olja ett tag. Tillsätt skivad morot, lök och vitlök och fräs lite till och tillsätt sedan strimlad paprika. Blanda i crème fraiche, grädde, ajvar, tomatpuré och sweet chilisås och låt koka tills kycklingen ser pålitlig ut. Min kyckling kom från frysen och var inte så bra tinad och därför blev det ett blött kalas i pannan så jag redde med maizena för att tjocka på det hela lite. Man vill ju inte gå miste om viktig sås så därför tyckte jag att jasminris blev bra till.  


Betyg: 4/5. Det var efter denna måltid jag tänkte att en tiogradig skala nog får gälla hädanefter istället. Det är viktigt att observera att vardagsmat har en separat skala. Man kan ju som inte jämföra en köttfärssås med en portergryta tycker jag. Då måste man ha en väldigt väl utarbetad minst 20-gradig skala.



Kommentarer