Får får får?

Nej, får får ju lamm. Det fick jag också idag, fast i färsformat. Lamm har jag varit lite nyfiken på hur det smakar så jag tänkte att lammfärsbiffar fick utgöra en lämplig premiär.

Lammfärsbiffar med fetaost, rostade rotfrukter och citrontzatziki
(inspiration från recept.nu)

Biffar (13 st, ca 6-7 portioner)
900 g lammfärs
1 gul lök
4 vitlöksklyftor (jag ångar en av dem så här i efterhand)
2 dl grädde/mjölk (jag tog 50/50)
1 dl ströbröd
3 ägg
150 g fetaost
2-3 tsk salt
svartpeppar
timjan
olivolja/smör


Ugnsrostade grönsaker
rödbetor
palsternackor
potatis
olivolja
salt & peppar


Tzatziki
1 gurka
ca 4 dl yoghurt (jag tog turkisk)
1 gurka
1 vitlöksklyfta (två hade varit bra om det inte varit så mycket i biffarna)
ca 1/2 pressad citron
ca 1 msk honung
ca 1 msk olivolja
salt & peppar


Gör så här:
Skär de rotsaker du vill ha i lagom format, krydda och ugnsrosta i 200 grader 30-40 minuter. 


Stek lök och vitlök i olja på låg värme en stund utan att det tar färg. Ställ att svalna lite. 
Blanda ströbröd och mjölk/grädde och låt stå och svälla en liten stund. Rör sedan ner detta med färsen, löken, äggen och kryddorna. Smula ner fetaosten i färsen och blanda. Forma biffar och stek dem först på hög värme ca 1/2-1 minut på vardera sida. Sänk sedan värmen och efterstek på låg värme tills de är precis genomstekta. Två stekpannor kan göra livet roligare i det här fallet. 


Skala och riv gurkan. Krama ur vätskan ur gurkan och blanda rivet med de övriga ingredienserna. 


Betyg: 4 från Niklas, stark 4 från mig. Jag glömde ta en bild när det var färdigt och nu ser det inte längre så vackert ut så ni får hålla till godo med en bild på ett lamm. Med en frisbee.

Kommentarer

Skicka en kommentar