Ljuset i tunneln

Det är väldigt kännbart när vi är en person kort på jobbet så det har varit en ganska påfrestande vecka hittills med jobb från ottan till sena eftermiddagen. Om jag var den bärbara telefonen skulle jag börja känna mig nervös över det älvsnära läget på kontoret för nu börjar jag bli redigt trött på att leka växel. Finns det något sämre än att svara i telefonen på jobbet? Nu är det i alla fall bara en dag kvar innan den mest oumbärliga personen kommer tillbaka så då kanske jag kan börja få något av mitt eget jobb gjort snart igen. Samtidigt möbleras det om, borras, sätts upp hyllor och städas för kung och fosterland och innan helgen ska vi hinna julpynta också. Det kliar faktiskt lite i pyntarfingrarna även på hemmaplan och om jag överlever veckan kan det tänkas bli lite christmas pimping på fredag eller lördag.

Jag kan dela med mig av ett hyfsat gott recept på en enkel vardagskoma-maträtt som jag tillverkade igår.

Tortellini med gott och blandat
500 g färsk fylld tortellini
vindelnrökt sidfläsk (ca 150-200 g)
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 paprika
250 g körsbärstomater
1 avokado
1 burk smaksatt crème fraiche (t.ex. tomat & basilika)


Koka tortellinin enligt anvisning. 
Fräs skvivad rödlök och paprika med vitlök i olivolja. Tillsätt crème fraiche och körsbärstomater och låt koka en stund. Vänd ner tortellinin och sidfläsk och smaksätt med salt och peppar. Skiva avokadon och tillsätt den precis innan servering. Det kan bli lite äckligt om den blir för varm tycker jag. 

Kommentarer

  1. Sidfläsk alltså? Det har jag inte testat. Däremot åt jag Kungsfågelns deli-kyckling igår. Smakade som jag tänker mig att Dennis-varmkorv smakar. Rekommenderas ej. (Det var bacon runt men det var jag tvungen att ta bort. Vidrigt.)

    SvaraRadera
  2. Oj, jag ljög visst. Det var vindelnrökt skinka säger Niklas.
    Då ska jag hålla mig borta från det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar