Att vilja ha det alla andra vill ha

Köp köp köp
Jag är generellt ganska ointresserad av tekniska prylar. Mest är jag intresserad av att de nödvändiga sakerna är bra och fungerar som de ska men att köpa nytt är mest tröttsamt och kräver en eon av funderande, ältande och jämförande innan jag kommer till skott. Jag måste dock säga att jag har blivit väldigt nöjd med de prylar jag faktiskt fått tummen ur och skaffat på sistone, däribland min dator och min mp3-spelare. Det jag däremot har gått och sugit på bra länge nu är en ny mobiltelefon. Min nuvarande fick jag för minst fyra år sedan och den har uttryckt en längtan efter att få somna in i minst ett års tid nu. Ungefär lika länge har jag nu också funderat på vad jag vill ha för telefon och vad jag vill kunna använda den till. Nu hade jag så gott som bestämt mig för att det var till mellandagsrean det skulle vara färdigältat. Efter tips från min pappa skulle en HTC Wildfire finnas på Elgiganten till bra pris och efter lite läsande av recensioner var jag igår i stort sett redo att knalla ner på Elgiganten och fynda. Jag gjorde dock en sökning på tillgängligheten innan och såg då att den var helt slut i alla färger i stan. Efter ytterligare lite rotande verkar det som att det är den här telefonen hela världen ska ha just nu då den var slut på fler ställen. Av någon anledning har jag en tendens att ofta tappa intresset lite för saker som alla andra har. Kanske är det någon töntig rädsla för att framstå som svennebanan eller så vill jag helt enkelt vara lite tuffare än alla andra. Men det går alltså ganska dåligt eftersom jag ju som sagt inte är särskilt intresserad av nya tekniska prylar. Resultatet brukar bli att jag sent om sider faller till föga och köper något som alla andra har haft i typ ett år. Men då är det fanimej väl övervägt också. Nu ser jag i alla fall att telefonen går att beställa lite här och där om än inte lika billig som på Elgiganten (förmodligen köpte de in en telefon till varje butik som lockbete) och har lagt den i varukorgen. Ska jag? Ska jag inte? Mitt andra val är nämligen en lite enklare och mindre telefon, Xperia x10 mini. Mitt stora avvägningsproblem är alltså hur mycket jag vill leka och surfa med den kontra storleken. Helvete, hade den bara funnits på Elgiganten hade jag inte behövt sitta här och tråka ut alla med den här värdelösa monologen. Var vänlig lämna en kommentar om ni har någon åsikt om mitt telefonval, jag är som bekant väldigt lättpåverkad.

Att vilja ha det alla andra vill ha verkar vara ett återkommande tema i dagarna och detta fenomen i kombination med allmän gamighet och reahysteri kan ha bidragit till att mycket av det jag gått och funderat på var slut när jag sent och sider masade mig till stan idag. Jag hade tänkt göra ett försök redan igår men min förkylning har tagit sig uttryck i helt absurt mycket huvudvärk så jag avbröt mitt försök igår och gick hem och däckade istället. Idag kändes skallen något bättre även om jag inte kan göra häftiga huvudrörelser eller böja fram huvudet så jag gjorde ett nytt försök. Det var faktiskt rätt lugnt på stan och jag kom hem med ett par löparskor, broddar (till löpning på vinterväglag, jag lovar), en träningströja och en biljett till en dryckesprovning på Systembolaget så jag är väldigt nöjd med dagens skörd. Niklas fyndade en snygg kostym på Greger så det var ju inte heller illa pinkat.

Något som däremot få personer brukar vilja ha är brysselkål. Men jag vill slå ett slag för brysselkålen! Rätt tillagat är det jättegott och behöver inte alls smaka fis som min mammas brysselkål på julafton brukar göra. Så här gjorde jag då jag fick ett brysselkålinfall häromdagen:

Brysselkålsgratäng med rökt lax
1 kg färsk brysselkål
ca 300 g kallrökt lax
ca 400 g keso
3 ägg
ca 2,5 dl grädde och/eller mjölk
salt & peppar


Ansa och koka brysselkålen ca fem minuter och lägg den i en ugnsform. Skär laxen i mindre bitar och lägg ner i formen. Blanda ägg, keso och grädde/mjölk och smaksätt med salt och peppar (var försiktig med saltet då laxen är väldigt salt). Slå äggblandningen över allt i formen och grädda i 200 grader tills stanningen har stelnat och gratängen fått najsig färg. Som alternativ till lax kan det säkerligen vara gott med fetaost kan jag tänka mig. 

Kommentarer