Gratäng och glögg. Och vart är vi på väg?

Från årsskiftet ska jag faktiskt börja jobba heltid och dessutom ska jag samtidigt bli anställd där jag har jobbat de senaste två åren. Sedan i februari har jag oftast jobbat omkring 75-80 procent vilket jag vanligtvis fördelar på två heldagar per vecka, en halvdag och två dagar 8-13 (och förstås en hel del tjuvjobbande som får kompas ut vid lämpligt tillfälle (läs mellandagarna). Det är naturligtvis gött mos att få en nästan anständig inkomst efter att ha lodat runt så länge som deltidsjobbande konsult men jag kan bara konstatera att det upplägg jag har är extremt angenämt. Jag ska passa på att njuta av tiden som är kvar innan januari kommer ikapp som en käftsmäll och det gjorde jag igår. Slutar man kl 12 är det väldigt trevligt att göra en god middag att bjuda någon på och dessutom hinna ut och kuta en stund. Jag hade köpt ett jättelass med lammfärs som jag gjorde en gratäng av, perfekt att ställa i i ugnen medan man duschar. Rebecca och Martin lät sig bjudas och sedan sippade vi Blossas starkvinsglögg med cognac till På Spåret. Grymt god glögg för övrigt, river störtskönt i kistan. Maten gjordes i alla fall som följer:

Lammfärsgratäng
4 portioner (vi åt hejdlöst mycket)


800 g lammfärs
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
2 tsk malen muskot
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad rosmarin
1 paket krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 dl rödvin
2 msk kalvfond
2 zucchini
2 paprikor
salt och peppar
2,5 dl grädde
2-3 dl riven ost
250 g keso
150 g fetaost


Fräs lammfärs och hackad lök i olja. Pressa ner vitlök, blanda ner kryddor, rödvin, fond och tomatpuré. Häll i krossade tomater och låt allt koka ett tag. 
Skiva zucchini och paprika. Blanda ihop grädde, riven ost och keso och salta och peppra detta. 
Varva grönsaker och färs i en stor form, avsluta med färs. Häll över gräddblandningen och smula över fetaost. Grädda i ca 30-40 minuter i 200 grader. 

Gratängen blev väldigt god men en aning blöt då grönsakerna släppte en del vatten och jag gjorde misstaget att använda Euroshoppers krossade tomater som är rätt vattniga. Jag skulle tro att den skulle kunna bli ännu godare dagen efter men eftersom vi åt som om det inte fanns någon morgondag så kan jag bara spekulera. Ett gott bröd till det och ett jättegott vin som Rebecca hade rotat fram, Zenato Merlot, från distriktet Delle Venezie (32224). "Nyanserad, fruktig, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, svarta vinbär, choklad, tobak och salvia" tyckte Systembolaget. Allmänt skitgott tyckte jag. Men man kan gott krydda på ännu mer.

Ja just ja, jag lovade ju att recensera mitt underställ från Everest som jag har köpt på Stadium. Vad ska jag säga? Gårdagens löprunda var ett praktexempel på hur dåliga kläder kan förstöra hela träningen. Understället är i ganska glatt material och benen visade sig vara ganska tighta (okej, allt är väl relativt. Byggarben ska kanske inte försöka sig på barnstorlekar). Över det hade jag överdragsbyxor som också var ganska glatta i tyget. Ju varmare benen blev desto mer sögs byxbenen neråt och jag spenderade större delen av rundan åt att försöka dra upp mina underställsbyxor och dra ner min huvtröja över glipan som envist bildades i ryggen. Huruvida funktionen var bra och om svetten transporterades bort effektivt hann jag aldrig reflektera över. Någon med smala och korta ben som behöver ett underställ för att sitta stilla i?

Kommentarer