Jul i grytan

Idag hade jag en av mina få återstående lediga eftermiddagar innan jag börjar jobba heltid. Vad gjorde jag då för kreativa, avkopplande och självförverkligande sysslor då? Jo, jag strök kläder. Jag hatar verkligen innerligt att stryka men nu var jag så illa tvungen. Imorgon har vi personalfest på jobbet och från företagets sida ska vi bjuda på lite högkvalitativ underhållning (läs förödmjukelse) i form av ett luciatåg. Precis innan jag gick från jobbet kastades en luciasärk efter mig som jag inte bara ska använda imorgon utan dessutom var tvungen att stryka först. Exakt var jag var när det här bestämdes kan jag inte redogöra för men nu är det bara att gilla läget, lämna skammen hemma och skaka luciarumpa som om det inte fanns någon morgondag.

När jag väl hade strukit färdigt (jag passade på att stryka lite annat också när jag ändå tagit fram strykbrädan eftersom detta är en relativt sällsynt företeelse hemma och det tog ungefär 7000 år eftersom jag är jättedålig på att stryka) kokade jag ihop en gryta med lite juliga smaker. 

Kycklinggryta med saffran, kanel och kardemumma
1 kg kycklingfilé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
champinjoner
2 paket körsbärstomater
6 torkade aprikoser
1,5 tsk kanel
1,5 tsk kardemumma
1 kuvert saffran
salt & peppar
1 hönsbuljongtärning
5 dl vatten (men om du inte egentligen vill ha soppa så tar du lite mindre)
1,5 dl grädde
maizena
1 dl mandel

Rosta mandeln i en torr stekpanna och salta den. Man ska säkert skålla den först men någonstans får man väl dra gränsen en tisdag. 
Smörstek svampen och lägg åt sidan. 
Skär kycklingen i mindre delar och bryn den i en stekpanna. 
Skiva löken och bryn den i en gryta. Lägg i vitlök och kryddor och fräs en stund. Blanda ner kycklingen i grytan och tillsätt vatten och buljongtärning och låt det koka upp. Tillsätt hela körsbärstomater och aprikoser i mindre bitar och låt koka ca 15 minuter. Red ev. av grytan med maizena, tillsätt grädde och låt koka en liten stund till. Tillsätt svampen och låt det bli varmt. Lägg i den rostade mandeln alternativt servera på sidan av. 


Betyg: svag sjua av tio. Den kan mycket väl vara lite bättre imorgon och tro det eller ej, men det blev faktiskt kvar mat. Imorgon blir det dock mat med jobbet på Stöcke Bygdegård och vad som står på menyn har jag ingen aning om. På tal om det ska jag gå och ha lite ångest över morgondagens framträdande.



Kommentarer

  1. Det lät gott med saffran i kycklinggryta! Ska testas :)

    Att stryka - det måste vara det absolut tråkigaste man kan göra i husmorssyssloväg! OK - dammtorkning är också trist.

    ...och visst bjuder du på bilder från luciatåget? Ingen blogg utan förödmjukande bilder, Jenny ;)

    SvaraRadera
  2. Det är ju också gott utan kryddor som kanel och kardemumma, t.ex. med lite tomat i och gärna med mer grädde! Den blev nog lite bättre när den fått stå till sig nån dag dessutom.

    Inte nog med att jag fick stryka - jag använde inte ens särken! Såg ut som ett vansinnigt spöke och min kollegas särk var alldeles för liten så vi bytte.

    Hot om publicering på Youtube förekom så du får väl leta lite :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar