Operation oppsockring

När det gäller olika maträtter jag gärna och ofta gör skulle jag vilja påstå att det förändras ganska mycket från år till år. Är det något som dock under inga som helst omständigheter förändras så är det julgodiset. Jag och min syster bakar traditionsenligt alltid lussekatter och julgodis hemma hos mamma och pappa och på den fronten bjuds det sällan på några överraskningar. Möjligtvis kanske man provar något nytt recept någon gång men knappast på bekostnad av någon gammal klassiker. Nej, nej, allt måste finnas med. Jag har ju dock insett att jag blir en allt sämre sötsaksätare med åren och således har det nästan de senaste åren börjat bli problematiskt att bli av med alla groteska mängder slisk. Nåväl, detta var bara ett objektivt iakttagande av utvecklingen och inte något jag har för avsikt att åtgärda just i år. Den traditionsenliga bakningen ackompanjerad med den lika traditionsenliga och anskrämligt dåliga julmusiken kommer att äga rum även inför denna jul. Däremot har jag som sagt bakat på annat håll också och kommer förmodligen att fortsätta baka runt till både höger och vänster och med Kreti och Pleti. Detta är såklart bara en bonus utöver traditionen och jag tänkte därför ta tillfället i akt att försöka hitta lite nyheter på bakfronten. Tips mottages gärna i kommentarsfältet.

Som sagt så var det kola och Rocky Road som var temat för torsdagens julbak med Rebecca. Kola är ingen nyhet i bakningssammanhang men kungen av sliska bakverk, Rocky Road, var faktiskt helt oprövat. Vi använde oss dock inte av Leila Lindholms recept utan av ett från Allt om Mat, fast lite modifierat (delvis ett resultat av att det var slut minimarshmallows på ICA i kombination med dödsmycket folk, akuta svettningar och allmän bortlängtan därifrån).

Rocky Road Fudge

Viktiga produkter
400 g mörk choklad (och våga inte titta på blockchokladen!)
1 burk kondenserad mjölk (397 g)
ca 1 dl vispgrädde
25 g smör
300 g blandade nötter (cashewnötter, jordnötter, pistagenötter och mandlar), t.ex. ICA:s Nötmix. 
1 stor påse dumle


Bryt chokladen i bitar och smält över ett vattenbad tillsammans med kondenserad mjölk och smör. Rör tills allt smält samman till en smet. Den blev lite väl tjock tyckte vi och spädde ut den med grädde. 
Blanda ner nötter och dumle och häll ner smeten i en bakplåtspappersklädd form, ca 20x25 cm. Kyl i minst fyra timmar och skär i bitar.  


Rebeccas mammas kola

Får jag pengar av Dansucker nu?


100 g smör
3 msk kakao
3,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 dl sirap (mörk tycker jag)
2 dl vispgrädde
2 msk honung eller glykos


Blanda alla ingredienser utom smöret i en tjockbottnad katrull eller stekpanna med höga kanter. Låt koka under omrörning tills kolan klarar kulprovet (tar kanske 20-30 minuter). Häll i en bakplåtspappersklädd form (mindre än en långpanna, annars får du väldigt tunn och eländig kola). Låt stelna och skär eller klipp sedan kolan i mindre bitar. Slå in dem styckvis i lite bakplåtspapper (om du inte har något viktigare för dig). 



Innan bakningen påbörjades grundade vi med en liten fisksoppa jag svängde ihop.


En soppa från höften

800 g fryst pangasiusfilé
1 purjolök
1 gul lök
2-3 morötter
1-2 vitlöksklyftor
ca 1 liter vatten
ca 1,5 dl vitt vin
1,5 fiskbuljongtärning
1 burk Crème fraiche Saffran och Tomat
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad basilika
salt & peppar


Hacka lök, skiva purjolök och morötter och fräs i lite smör i en gryta. Pressa ner vitlök, krydda och häll på vin. Smula ner buljongen och häll på vatten. Låt koka ca 15 minuter. Blanda ner crème fraiche och låt koka lite till. Skär den tinade fisken i mindre bitar och lägg ner i grytan. Låt den bara sjuda eller värmas upp så att den blir just precis tillagad. Seg fisk gör ingen lycklig. 


Soppan blev rätt god. Men den där crème fraichen var faktiskt lite tam. Jag skulle istället rekommendera att använda grädde och stoppa i ett kuvert saffran, lite tomatpuré och eventuellt toppa med lite körsbärstomater. Rebecca och Niklas såg i alla fall glada ut.

Kommentarer