Slagsmål och stillhet

Det har varit en skön och stillsam helg med ganska få knop gjorda. Igår gick tredje upplagan av kampsportsgalan Battle of Botnia av stapeln så då var man ju självklart tvungen att gå och heja på de lokala slagskämparna. Thaiboxning och MMA måste utan tvekan höra till de mer underhållande idrottsformerna att titta på och det var några spännande matcher även om jag tycker att det var snäppet vassare förra året. Efter att ha suttit i fyra timmar och försmäktat i värmen med långkalsonger på en träläktare hårdare än diamant gick dock luften ur mig och istället för att gå ut och bråka på stan blev det hemgång tillsammans med Niklas och min huvudvärk. Det gjorde inte så mycket då det fanns oheliga mängder Rocky Road och en skön säng hemma. På tal om att gå ut och bråka undrar jag om det var utanför Gammliahallen polisen verkligen behövdes mest i Umeå igår kväll? Snacka om att det är fördomar som styr insatserna. Förmodligen var det stökigare inne på ICA på Ålidhem vid samma tidpunkt. Vad sägs om att styra insatserna dit det finns fulla och aggressiva människor istället för dit glada människor går för att titta på ett underhållande idrottsevenemang? Självklart gjorde jag misstaget att läsa kommentarerna till artikeln om galan på vk.se och insåg att polisens fördomar troligtvis återspeglar befolkningens på det stora hela. Om nu befolkningen rättvist representeras av fårskallarna som skriver kommentarerna på vk.se. Jag hoppas att så inte är fallet.  

Ungefär så här ser en julmarknad ut. Innan hela Umeå kommer. 
De senaste kanske tio åren har jag vid den här tiden på året funderat på att gå på julmarknaden på Gammlia. Av olika anledningar har det aldrig hänt förrän i år. Så idag traskade jag dit med Rebecca för att trängas i såväl konsumtions- som myssyften. När till och med Rebecca som är född med vassa stockholmsarmbågar konstaterade att det var jobbigt så kan man väl dra slutsatsen att det var galet mycket folk där. Det blev trots trängseln några väl valda inköp och alla gick förstås i ätandets tecken. Cognacssalami, kumminost från ett lokalt mejeri, chokladdoppat tunnbröd (hemskt normalt, jag vet), lite annat godis och en souvas för den omedelbara överlevnaden.

Nu drar det ihop sig för senaste avsnittet av Dexter, ett ypperligt avslut på en soft helg.

Kommentarer