Ut med det onda

Så här sista dagen på året är det lätt att bli lite eftertänksam har jag hört. Själv har jag dock mest haft tankarna på hur jag ska kunna överlista eländet jag har haft i huvudet sedan dagen före julafton. När jag för en gångs skull tog mig till vårdcentralen innan jag behövde bäras dit konstaterades att eländet stavades bihåleinflammation precis som jag trodde. Nåja, det var väl mest så att läkaren köpte min diagnos utan närmare efterforskningar och skickade efter sju minuter hem mig med en burk antibiotika samt en bonusdiagnos: vaxproppar i båda öronen. Nu ska jag försöka komma ihåg att smörja upp hörselgångarna innan jag går och lägger mig och återkomma på måndag för en öronspolning. Jag vet att det inte kommer att hjälpa eftersom jag har gjort det där förut. Mina hörselgångar är nämligen inte särskilt raka vilket gör att objekt som kommer in öronen sällan kommer ut och inte heller vatten vilket resulterar i att jag kallt räknar med att bli så gott som döv på måndag. För några år sedan slutade ett evigt rännande till vårdcentralen med att jag fick dammsuga öronen med ett litet, litet rör för att få bort vaxet. Det var inte så jätteskönt och jag gissar att det kommer att sluta så den här gången också.

Nåväl, nog om det. Antibiotikan verkar inte ha bitit riktigt ännu. Jag mår helt bra i övrigt och känner mig inte ett dugg sjuk bortsett från då jag anstränger mig och framförallt om jag böjer ner huvudet då det känns som att hjärnan försöker rymma från skallen. Jag anser dock att jag har gjort allt jag kan nu och har vilat lydigt från träning i vad som känns som 7000 år. Vad mer kan jag göra nu än att ta till flaskan? Eftersom det ändå är nyårsafton så ser jag det som ett ypperligt tillfälle att prova att medicinera mig själv med lite mousserande vin. Skål och tack för ett grymt år! Jag kan bara hoppas att 2011 blir lika bra.

Kommentarer