Vardagsdöden

Jag har haft en bedövande tråkig dag på jobbet idag. Det är helt obegripligt hur jag har klarat av 17 år i skolan, jag höll på att avlida efter en heldag av mötesmangling idag. Helgen som var ägnades åt betydligt trevligare saker såsom grytkok hos Mikaela och Lars och julgodisbakning med Elin. Grytan påminde mycket om tidigare hopkok så det receptet ids jag inte lägga upp här. Recept på lite godis kanske jag lägger upp någon dag då jag inte har något bättre för mig. Ett passande recept för en rätt då man håller på att dö vardagsdöden som mest är väl en enkel köttfärssås. Det kan jag dela med mig av.

Köttfärsås som jag vill ha den
800 g nötfärs
1 stor gul lök
2 morötter
3 vitlöksklyftor
1 paket krossade tomater (gärna med basilika)
tomatpuré
en skvätt rödvin
kalvfond
worcestersås
soja
tabasco
salt & peppar


Hacka lök och morötter och fräs en stund. Blanda ner pressad vitlök och köttfärs och fräs tills färsen fått färg. Häll på rödvin, fond, krossade tomater, tomatpuré, worcestersås och lite soja. Låt koka så länge du ids vänta på maten. Smaka av med tabasco och kryddor. 

Kommentarer