En god vintersoppa

Av en bloggkollega blev jag häromdagen påmind om den förträffliga råvaran sötpotatis då hon hade gjort en soppa med sötpotatis och palsternacka i. Eftersom jag ändå var inne i ett morotsflow igår slängde jag ihop en soppa med 50/50 sötpotatis och morötter. Jag som är ett fan av soppa tycker att den var hur god som helst (8/10) och Niklas som inte tycker att soppa är riktig mat gav den ändå en sjua. Den blev nog snäppet godare dagen efter. 
I verkligheten ser den mer orange ut än rosa,
jag skyller på mobilkameran. 

Soppa på morot och sötpotatis
500 g kycklingfilé
600 g morötter
600 g sötpotatis
2 vitlöksklyftor
12 dl hönsbuljong
1 burk (400 g) kokosmjölk
ca 2-3 cm ingefära
ca 2 tsk spiskummin
chilipulver (jag tog anchocilipulver + cayenne)
ev. lite pressad citron
salt


Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den i en stekpanna. 
Skala och skär rotfrukterna i mindre bitar. Riv ingefäran och pressa vitlöken och fräs detta en stund tillsammans med kryddor och rotfrukter i olja i en gryta. Häll på buljong och låt koka tills rotfrukterna är mjuka. 
Ta av grytan från plattan och mixa den (enklast med stavmixer) slät. Ställ tillbaka den på plattan och häll i kokosmjölk och låt det koka ihop till bra konsistens. Smaka av (jag tyckte att den behövde rätt mycket salt men även lite syra) och blanda i kycklingen. Låt den koka en stund till om kycklingen inte är genomstekt, annars är det klart när det är varmt. Servera gärna med riven kokos och cashewnötter. 

Kommentarer