Första etappen avklarad

Jag har försökt att inte tänka så mycket på att det är januari och således min allra sämsta månad på hela året. Det har gått sisådär eftersom den här månaden tenderar att gång på gång komma tillbaka och sluka min själ med hull och hår och i år verkar inte bli något undantag. En vän tyckte att en överlevnadsstrategi är dela upp tillvaron i etapper och i så fall skulle väl den gångna veckan framtill trettondagen ha utgjorts av etapp ett. Jag antar att strategin egentligen handlar om att härda ut och se ljusglimtar i tillvaron såsom helger och andra trevligheter och det är nog en viktig del i överlevnadsprocessen. Parallellt med detta tänker jag ändå passa på att vältra mig lite i må-dåligheten och helt enkelt tillåta mig att vara en sämre och tråkigare version av mig själv. Jag tänker inte låtsas att det är kul just nu utan helt enkelt konstatera att ibland suger det. Det brukar ju gå över. Men så pass mycket optimistjolle är jag att jag ska ta och spalta upp de trevligheter som väntar mellan etapperna den närmaste tiden. Låt oss se.

1) Trettondagen. Ledig dag samt byakalas och återseende av gamla rävar från obygden.
2) Fortfarande deltid i januari vilket innebär t.ex. halvdag på fredag!
3) Vinprovning på Systembolaget den 11/1, tema Amarone och choklad. Jo jag tackar.
4) Klungan och förmodligen någon gomiddag i anslutning till det den 2 februari.

Nu behöver jag som synes lite trevliga projekt att fylla på med, särskilt mellan punkt 3 och 4. Förslag?

För att verkligen illustrera januari så bjuder jag på ett lagom tråkigt ta-till-vara-på-rester-recept som jag hittade på häromdagen. Det var i och för sig helt okej vardagsmat.

Restgratäng med korv och mozzarella

400 g falukorv
ca 8 dl okokt pasta, typ penne
2 rödlökar
1 paprika
1 burk krossade tomater med vitlök
lite crème fraiche med vitlök
lite vispad grädde 
125 g mozzarella med basilika
lite riven ost
salt & peppar
basilika


Koka pastan. Strimla lök och paprika och skiva korven. Lägg i lager eller blanda hur fan du vill i en form. Rör ihop krossade tomater med grädde och créme fraiche och smaksätt med kryddor. Häll detta över allt i formen och toppa med mozzarella i småbitar samt riven ost. Gratinera i ugnen i 175-200 grader i ca 30 minuter. 



Kommentarer

  1. åh, jag veeeet. Ibland går det i slow motion i såväl knopp som kropp. Hoppas att du hittar fler mellanlandningar och härdar igenom januari hyfsat OK.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar