Jobb, jobb och jobb

Det blev visst en sån där tut-och-brum-vecka igen där minst en dag verkar ha hoppats över. Konstigt kan tyckas eftersom arbetsveckorna i januari i vanliga fall aldrig brukar vilja ta slut. Kanske har det att göra med sådana ovanliga utsvävningar som restaurangbesök en måndag? Dessutom har jag haft galet mycket att göra på jobbet i slutet av den här veckan. I ett mycket svagt ögonblick som jag har förbannat rätt många gånger på sistone gick jag med på att vara dokumentansvarig för vår ISO-certifiering på jobbet. Delvis tänkte jag väl att det vore kul att göra något annat ibland och delvis insåg jag att jag faktiskt var den mest lämpade för uppgiften på jobbet. Det innebär inte så fasligt mycket större delen av året men just i början när systemet ska lanseras är det helvetiskt mycket jobb och inte av den mest kreativa sorten om man säger så utan extremt repetitiv och hjärndöd dataadministration. I morse var jag övertygad om att jag skulle sitta kvar på jobbet till midnatt eftersom det var deadline idag och jag hade ungefär 20 procent koll på läget igår. Men det tog faktiskt bara tre svettiga timmar i förmiddags och nu känner jag mig ändå hyfsat nöjd över att ha rott det i land. Det känns ganska bisarrt att tillhöra arbetsplatsens IT-elit och jag kan avslöja att det säger betydligt mer om mina kollegors kunskaper än om mina. 

Den senaste tiden har jag sökt ett gäng jobb som jag verkligen skulle ha velat ha och avslagen har nu börjat droppa in på löpande band. När man får avslag på avslag på jobb man både vill ha och är kvalificerad för börjar det kännas ganska dödfött, särskilt som att det är en ganska smal kategori jobb jag söker. Dessa jobb är det inte särskilt gott om och dessutom väldigt hård konkurrens om så det börjar alltmer kännas som en omöjlig ekvation. Men hoppet är ju som bekant det sista som lämnar människan så därför blev jag förstås jublande glad när precis det jobbet jag vill ha kom ut idag. Det är rätt innehåll i tjänsten, rätt arbetsgivare och det låter precis som jag på beskrivningen av den de söker, både med avseende på person och kvalifikationer. Nu vänder jag mig till alla mina vänner som är så bra på att få de jobb ni söker och framförallt ni som jobbar på universitetet. Hjälp! Hur gör jag? Jag har rekryterat i tre år men måste ha blivit hemmablind för jag har ingen aning om hur jag ska göra för att få det här jobbet. Hittills har inte universitetet eller någon offentlig arbetsgivare över huvud taget velat ta i min ansökan ens med tång. Vad är hemligheten? Jag vill ju jobba där för bövelen! 

Förhoppningsvis kommer den här killen imorgon
Har jag lagat några spännande maträtter i veckan då? Nej. Köttfärssåsen räckte i tre dagar och idag köpte jag hem sushi. Imorgon ska som sagt fler rätter på menyn testas på Rex och det ser jag onekligen framemot. Det blev sittning med pensionärerna klockan 16 och jag är sjukt sugen på att hitta på något senare på kvällen! Niklas ska öla sig på annat håll så är det någon som vill göra nåt är det bara att höra av sig. Mitt enda förbehåll är att jag kanske är invalid imorgon eftersom jag på förmiddagen ska gå på ett pass på Iksu som heter Total Training Bootcamp. Det kan inte annat än bli grisjobbigt, fruktansvärt och alldeles, alldeles underbart. 

Kommentarer