Ont som med ont fördrivits

Taktiken att fördriva sjukdomar med mousserande vin visade sig vara svårutvärderad. Långsiktigt verkar den ha fungerat ypperligt då jag mår fullständigt prima idag. På kortare sikt verkade dock effekten av att skölja ner antibiotika med alkohol mindre lyckad. Då ett halvt glass bubbel gick rakt upp i hjärnan borde jag nästan ha kunnat listat ut att första dagen på året skulle bli en kulm i må dåligt. Seriöst, ni människor som alltid eller ofta blir väldigt bakfulla, är det värt det? Skulle jag alltid må som jag mådde igår skulle jag då aldrig dricka mer. Huuuu... Gårdagen pendlade mellan galen hunger och illamående, ibland samtidigt, en oförmåga att ta mig upp ur sängen och en allmän motvilja mot fortsatt leverne. Det enda bra med dagen var kvällens bakispizza och när jag fick gå och lägga mig. På kvällen försökte jag och Niklas se på Pirates of the Caribbean 3 och det gick väl... sisådär. Inte nog med att jag var tvungen att ta en må-dåligt-paus, jag var också helt mentalt efterbliven och kunde för mitt liv inte hänga med i handlingen. Nu hjälpte det väl inte till att jag inte kom ihåg så värst mycket från föregående filmer heller men det kan tänkas att det skulle ha gått lite bättre idag.

Idag när jag klivit upp var det annat ljud i skällan och plötsligt infann sig en våldsam lust att rensa ut gammal skit (på ett mindre bokstavligt sätt än igår, tack och lov) vilket resulterade i en tokstädning av kök och badrum. Efter det följde en promenad till Maxi och därefter har jag ägnat några timmar åt en monstruös lasagne. Jag misstänker att jag försöker kompensera nyårsförfallet på något sätt.

Vinet på bordet var tydligen det enda bra vinet till tacos
Nyårsaftonen var väldigt lyckad och vi gjorde i stora
drag en repris av förra året. Vi åt tacos med Rebecca och Martin hos oss (helt vanliga tacos, det var ingen löjrom och inga humrar inblandade någonstans) och efter att vi ätit mat samt Rebeccas mycket smaskiga passionsfruktskaka traskade vi till Måns och Festen. Ungefär samma folk som förra året var där, plus en praktikant. Vi lärde honom allt som är viktigt att veta om nyårsfirande, inklusive hur man dansar till synthmusik i vardagsrummet. Stämningen var god om än något mer städad än förra året. När vi vinglade hem vid halv fyra verkade då både möbler och människor vara intakta.

Lasagne med köttfärs och röd pesto
Köttfärssås:
Ja, vad gör man när plattorna tar slut?
500 g nötfärs
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 morötter
1 paket krossade tomater med basilika
mer basilika!
ca 1 dl rödvin
ca 2 msk kalvfond
lite tomatpuré
lite worcestersås
salt & peppar


Kesoröra:
ca 700 g keso
ca 1 dl röd pesto
lite tomatpuré
salt & peppar


champinjoner + en vitlöksklyfta
1 zucchini
1 gul paprika
2 rödlökar


Ostsås:
7 dl mjölk
3 msk vetemjöl
en stor klick smör
riven ost


1 paket mozzarellaost, 125 gram (t.ex. med basilikasmak)
2 paket färska lasagneplattor (Barilla eller Pastella tror jag det bra märket är. Icas och Felix går sönder jättelätt men då jag bara hade Felix så jag har kryddat min lasagne med lite extra hat och svordomar)


Gör så här:
1. Stek champinjonerna med lite vitlök. Krydda och lägg undan. 
2. Stek hackad lök, skivade morötter och köttfärs i en panna. Pressa ner vitlök och låt fräsa ett tag. Häll på rödvin och kalvfond och låt puttra ihop en stund. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och worcestersås och låt såsen stå och puttra tills lasagnen ska ner i ugnsformen. 
3. Skär zucchini, paprika och rödök i bitar och grilla i en grillpanna alternativt ugnsrosta dem en stund. Salta och peppra. 
4. Blanda ihop keso med peston och krydda på. Lasagne äter kopiösa mängder kryddor så snåla inte!
5. Smält smör i en kastrull och vispa ner mjöl. Häll på mjölken och låt såsen koka ihop en stund. Blanda ner ost, salt och peppar. 
6. Varva fyllningarna i en långpanna. Jag tog sås, plattor, sås, köttfärssås, plattor, kesoröra, grönsaker, plattor och sås. Därefter smulade jag över mozzarellan. Däremellan svor jag lite mer då plattorna inte räckte till och detta är förklaringen till varför lasagnen ser så rolig ut. 
7. Grädda i ca 30 minuter i 225 grader. 


Betyg: 8/10. Typisk rätt som kan bli ännu godare dag två. 


För övrigt skulle jag väldigt gärna vilja veta hur man ändrar radavstånd i den här bloggmallen. Jag tycker nämligen inte alls att det blir snyggt mellan styckena men jag kan inte för mitt liv lista ut hur man gör.

Kommentarer