Pysslig söndag

Helgen var lugn och stillsam och ganska behaglig i största allmänhet. Total Training Bootcamp på Iksu i lördags var väl möjligtvis undantaget från behaglig. Det blev som väntat grisigt jobbigt och också väldigt kul. Jag blev inte omedelbart invalidiserad men fortfarande är det idag lätträknade kroppsdelar som är oberörda så på träningsfronten fick det bli en lugn söndag med undantag för lite snöskottning. Trerätters på Rex satt som gjutet efter 90 minuters kroppsplågande.

Återigen blev det en småpysslig söndag med lite allmänt dolande i köket. Eftersom min pappa fyller år idag och dessutom hade lite innestående kakor sedan tidigare bakade jag morotskaka åt honom. Receptet hittade jag i senaste numret av Buffé. Jag har faktiskt aldrig gjort morotskaka tidigare och jag tror att det ofta har fallerat på att man ska ha någon smakneutral olja i de flesta recept och av någon anledning har vi mest bara olivolja hemma. Det här receptet hade inget matfett alls utan kokos i och det tyckte jag vore intressant att testa hur det blev. Med lite god vilja kan man väl kalla kakan halvnyttig kanske. Jag provade en bit för fyra sekunder sedan och kan berätta att de faktiskt är riktigt goda och saftiga även idag, trots att jag fick hålla till godo med en bit utan glasyr. Så här gjorde jag:

Morotskaka i långpanna

Bild och recept från ica.se
500 g morötter
6 ägg
3 dl socker
skalet från 1 citron
1 krm salt
1/2 tsk kanel
200 g kokos
100 g malda eller finhackade nötter 
1 1/4 dl vetemjöl
1 1/2 dl ströbröd
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Topping:
400 g creme cheese
2 msk färskpressad citronjuice
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl florsocker


Finriv morötterna. 
Vispa ägg, socker och rivet citronskal poröst. 
Blanda alla torra ingredienser och rör ner dessa i äggvispet tillsammans med morötterna. 
Häll i en smord långpanna (ca 25x45 cm) och grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 30 minuter. 
Blanda ihop toppingen och bred på kakan när den svalnat och skär i rutor.





Kommentarer

  1. Kära Bojan !
    TYcker absolut att ni ska ha rapsolja tillhands i köket. Det blir bättre klyftpotatis och ugnsrostade grönsaker än med olivolja. Nu kommer mitt beprövade recept från 80-talet på morotskaka. Jag fick det av kompisar som heter Boman.
    Bomans morotskaka:
    4 ägg och 4dl socker vispas.
    4 dl vetemjöl blandas med 2 tsk bikarbonat, 2 tsk bakpulver, 2 tsk kanel, 1 tsk vaniljsocker och hälls i äggvispet. Sist i med 2 dl olja(raps bra) och 6 dl rivna morötter.
    Grädda i panna i 150 grader i 1 tim.
    Garnering:
    100 g philadelphia
    100 g rumstempererat smör
    3,5 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    Dekorera med en halv jordgubbe eller styvmorsviol på sommarhalvåret är mitt tips.
    Over and out från Marmorvägen 113 !

    SvaraRadera
  2. Tackar och bockar för tipset!
    Jag befarar nog mest bara att någon av oljorna ska hinna härskna om vi både har raps- och olivolja hemma. Men man kanske kan köpa en liten flaska ifall suget efter Bomans morotskaka smyger sig på någon gång! Eller skippa olivoljan nästa gång... Det där såg gott ut i alla fall.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar