Stillsam söndag

Idag har jag haft en sån där pysslig dag. En del människor kanske har turen att ha någon form av kreativ ådra samtidigt och därigenom kan lyckas skapa något av värde på såna där pyssliga dagar. Som bekant är ju tyvärr jag extremt oskapande och hade således inget annat val än att göra lite nyttopysslande istället. Den glada julen åkte ut, skafferi och kylskåp rensades och lingonsylt kokades. Om vi rensade i skafferiet lite oftare eller inte hade en helvetisk röra där hela tiden kanske jag kunde låta bli att ha tre öppnade förpackningar med röda linser, två fulla paket med grovsalt och tre paket med gammalt tunnbröd. Det är i alla fall en otroligt skön känsla att nu veta dels vad som finns hemma i matväg och dels att allt är ätbart och användbart. Och inte minst att ha god lingonsylt ett tag framöver. Med god menar jag sådär lagomt sur och lös som jag vill ha den. Det spelar ingen roll om sylten utger sig för att ha bara lite socker, vara naturlig och gammaldags eller om det är rårörda lingon, så länge den kommer från affären så är den ändå sliskig och äckligt geléaktig - en besvikelse helt enkelt. Sur ska surt ha, som jag brukar säga.

Det som skapades utöver lingonsylten var en god och enkel vardagsrätt som jag kan rekommendera till den som gillar thaiinspirerad mat. Det blev faktiskt så gott att jag säkerligen kommer att laga det fler gånger, en stark sjua från Niklas och en svag åtta från mig. Varsågod.

Fiskgryta för den som inte får åka till Thailand

800 g pangasiusfilé
1 purjolök
1 paprika
2 vitlöksklyftor
1 bit ingefära, ca 3 cm
2 limefrukter
1 tsk sambal oelek
ca 2 msk ostronsås (blir nog minst lika gott med fisksås)
ca 2 msk sweet chilisås
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
ca 1,5 dl kokos


Rosta kokosen i en torr stekpanna tills den blir brun och börjar lukta gott. Lägg undan i en skål. Strimla purjolök och paprika. Riv ingefära och skalet från limefrukterna. Fräs detta en stund tillsammans med pressad vitlök i lite olja i en stor panna eller i en gryta. Häll på grädde, mjölk, såserna samt saften från limefrukterna. Låt detta koka ett tag, ca 10 minuter kanske. Smaka av. Koka under tiden ris. Skär fisken i mindre bitar och tillsätt i grytan mot slutet. Låt den bara sjuda försiktigt så kort tid som möjligt. När fiskbitarna precis blivit vita är det färdigt. Servera med riset och kokosen på sidan av. 

Kommentarer

  1. Det har pinsamt nog hänt fler än en gång att vi hittat gammalt skräp i skafferiet där bäst före-datum var passerat redan innan vi flyttade...

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det har hänt här också. Är man blind eller bara dum i huvudet?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar