Ut ur burken

När den temporära dövheten jag har haft varje morgon sedan läkarens tilltag aldrig släppte i söndags funderade jag på om saken var som den skulle. Jag gick runt i min lilla bubbla även igår och gick i morse äntligen till Norrlandskliniken. Där fick jag hjälp direkt, dessutom av en öronläkare, alla där var jättetrevliga och nu hör jag perfekt. Läkaren tyckte inte att det var så konstigt att det enda jag hörde på högra örat var tinnitus eftersom jag hade en jättestor vaxpropp upptryckt mot trumhinnan... Även vänstra örat behövde visst rensas lite ytterligare. Tack för det Dragonens hälsocentral, det var väl investerad tid och pengar. Adjö och hoppas att vi aldrig ses igen.

Igår avklarades besök ett av två på Rex den här månaden. Det är ju alltid rea där i januari så det kändes som en vettig investering i själen att boka upp sig där. Havtornsgratinerat innanlår av ren, oxkind med vitlökspuré och crème brulee satt som gjutet en måndag. Nästa besök blir på lördag med ett gäng föräldrar så då ska lite annat på menyn testas. På tisdag nästa vecka blir det istället Invitos januarirea som ska provas. Aaah, det är gött att leva ibland.


Alla väntar väl med spänning på slutet på den rafflande berättelsen om ryggbiffen i lördags? Det blev förstås gott, men kanske inte så gott som jag hade inbillat mig att ryggbiff skulle vara. Det måste ha varit något handhavandefel antar jag för jag tycker att köttet såg mörare ut än vad det var. På vardagsmatsskalan skulle det ha fått väldigt högt men på helgmatsskalan blev det nog bara en sjua. Den där så kallade kappan (fettlagret eller vad det är ovanpå) hade en smak som påminde om lever vilket är exakt det sämsta jag vet i matväg men det behöver man ju förstås inte äta om man inte är ovanligt sugen på leversmakande fett. Om någon tror sig veta hur ryggbiff bäst ska tillagas får man gärna dela med sig i alla fall. 

Mikaela, Lars och HJ sällskapade oss och ostarna lite senare. Min matfilosofi är att man sällan förlorar på att testa nya och okända saker i matbutiken. Gamle Ole visade sig vara ett undantag och jag måste säga att jag är lite bitter över att det nu ligger en sur gammal ost som både luktar och smakar morfarsbyxor i kylen istället för en Krutrök eller Västerbottensost vilka var mina andra två alternativ. Cambozola, tryffelbrie och brie med vitlök och örter funkade i alla fall fint och inte minst till portvin och fikonmarmelad. Det finns mig veterligen bara ett vitt portvin på systemet och det heter Offley och är mycket smaskigt. På den röda sidan drack vi Grådask och det är ju ett säkert kort i portvinshyllan. 

Jaja, man kan väl inte lyxlira varje dag, vad skulle man då bli för dekadent och bortskämd människa? Idag blev det spaghetti och köttförsås. 

Kommentarer

  1. Blää, jag glömde smaka på portvinet. :-( Nåväl, man kanske inte ska klaga.

    SvaraRadera
  2. Glömde smaka på portvinet? Hur tänkte du då? Jaja, det finns kvar av båda sorterna i alla fall! Och huvudsaken var väl att du smakade av Gamle Ole?

    SvaraRadera
  3. Jag vill också januarifrossa på Rex och andra ställen. Eller smaska ostar framför brasan hos er.. Jag saknar er alla. Pöss Pöss från B-näs

    SvaraRadera
  4. Vi saknar dig också! Du blir nog i alla fall en jävel på att åka skidor istället för att frossa så länge du bor i Bollnäs :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar