Alla hjärtans måndag

Ännu en måndag till ända och tydligen var det Alla hjärtans dag dessutom. Detta firade jag med ett tandläkarbesök på morgonen, lite personalavveckling på eftermiddagen och matrester på kvällskvisten. Hängt tvätt och plockat ur diskmaskinen har jag gjort också. 

60 kronor fick jag betala för att bli av med tre hekto tandsten och tandpolering, inte illa måste jag säga. Tydligen finns det något som kallas tandpeng eller nåt sånt. Om man då inte går varje år så blir det nästan gratis. Hur som helst borstar jag visst mina tänder för våldsamt och jag kan verkligen inte förstå det! Är jag verkligen en av fyra det talas om som borstar för hårt? Utan att hänga ut någon närstående skulle jag vilja säga att jag dansar fram med tandborsten i jämförelse ned vissa andra. Nu måste jag i alla fall byta till en mjukare tandborste, börja på baksidan och skölja med Flux för att få en glatt yta som tandstenen inte vill fastna på. Helst ska jag börja dricka kaffe med sugrör också om jag vill behålla mitt nya Hollywood-smil. 

Matresterna kom för övrigt från gårdagens middag, varav tillbehören i sin tur var rester från lördagens middag.

Färsbiffar med fetaost 
7/10
Biffar:
800 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
drygt 1 dl mjölk
3 msk ströbröd
2 ägg
150 g fetaost (gärna med örter)
basilika
timjan
salt & peppar
Sås:
Turkisk/grekisk yoghurt
ajvar relish
chilisås
flytande honung
sweet chilisås
pressad citron
chilipulver
Tillbehör:
Ugnsrostade rotsaker
Avokado


Gör så här:
Blanda ströbröd med mjölken och låt svälla en stund. 
Hacka lök och vitlök och blanda detta tillsammans med kryddor och ägg med färsen. 
Blanda ner mjölkblandningen och rör ner fetaosten i mindre bitar. 
Forma biffar (jag tror att de ska knådas lite mer än vad jag gjorde, mina blev lite lösa) och stek i olja tills de blivit genomstekta. 
Rör ihop såsen. Proportionerna är förstås en smaksak men poängen är syra, sötma och hetta i bra balans. 



Maten i lördags var helt enkelt pangasiusfilé stekt i grillpannan tillsammans med ugnsrostade rotsaker och en enkel sås. Även fast fisken inte var tillräckligt tinad och gav ifrån sig för mycket vätska blev den väldigt god. Det går nog helt enkelt inte att misslyckas med den där fisken. Typiskt att jag nyss hörde att odlingen är vansinnigt miljöförstörande. Såsen var i alla fall Crème fraiche med schalottenlök, senap och vitt vin från ICA, uppvärmt i kastrull med lite kantarellfond. Mycket smaskigt i sin enkelhet. 


Efter fiskmiddagen blev det portvinsprovning hos Rebecca och Martin. Vi testade fyra viner, varav tre var portvin och ett var en hemlig överraskning, förde protokoll och jämförde. Sedan fick vi veta vilka vinerna var och så testade vi dem tillsammans med olika ostar, kladdkaka, choklad och frukt. En given vinnarkombination var parmesan och portvin. Efter detta frossande i kombination med ännu ett långpass löpning i benen blev jag hysteriskt trött och höll nästan på att somna i värdparets soffa. Det är jättekul med dryckesprovningar i alla fall och man lär sig alltid en hel del. Hojta till om någon är sugen på en provning så är jag lätt på att dra ihop något snart. 

Gommar på helspänn och pannor i djupa veck


Kommentarer

  1. Ja! Vinprovning låter inte fel. Synd bara att jag är i Bollnäs mest hela tiden..

    SvaraRadera
  2. Gjorde jag rätt i att känna mig träffad när du inte ville hänga ut nån? Kan i alla fall meddela att tandhygienisten tyckte att jag kunde använda lite mer tandtråd. Hon spenderade även 5 minuter med att ta bort tandsten. Det var tydligen värt 225 kr... Inklusive tandvårdsbidrag!

    SvaraRadera
  3. @Eva: Säg till när det drar ihop sig för en tur norröver så kan vi planera in en provning!

    @Jessica: Svar nej, det var inte du som skulle känna dig träffad. Du borstar väl mest tänderna oändligt länge?
    5 minuter!? För mig tog hela besöket kanske 45 min och minst 30 ägnades åt tandsten...

    SvaraRadera
  4. Hörruduru din skurk, jag fick faktiskt beröm för mina tänder igår!!1 :-[

    SvaraRadera
  5. Jaså, inga bannor för bruk av övervåld mot gaddarna? :)
    Man ska i alla fall tydligen borsta försiktigt dels för att inte skada ytan på tänderna, dels för att inte tandköttet ska krypa uppåt/nedåt så att man får jättelånga tänder.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar