Avtackad och klar

Efter ungefär tre år hos samma arbetsgivare tog jag idag tack och farväl av bemanningsbranschen och konsultrollen för att gå över till företaget jag faktiskt jobbat åt i över två år. Det kändes förstås bra på så sätt att jag får bättre villkor men också lite konstigt. Trots att jag har jobbat 75 procent på mitt nuvarande jobb i ett års tid har jag ändå hunnit med följande uppdrag på dessa tre år:

  • Arbetat i en personalmatsal
  • Suttit i en växel/reception
  • Jobbat extra på bemanningsföretagets kontor
  • Demat Kalles färskost på Coop Forum ("Garanterat fritt från kaviar!")
  • Transkriberat intervjuer
  • Varit personalassistent/bemanningsplanerare/rekryterare på bemanningsföretaget
  • Arbetat med fakturering och administration
  • Jobbat med läkarsekreteraruppgifter
  • Varit personalansvarig 
Jag skulle säga att det har både fördelar och nackdelar med att jobba för ett bemanningsföretag. Man kan som synes få väldigt bred erfarenhet och chansen att få in en fot både här och där (även om jag aldrig återupptog min karriär som matdemonstratör. Jag äter inte ens Kalles Kaviar längre kan jag tillägga). Att man har noll anställningstrygghet är faktiskt till stor del en myt. Mitt stora problem i början var att jag anställdes på halvtid när jag började på det nuvarande uppdraget och är man anställd av ett bemanningsföretag så har man inte rätt att deltidsstämpla överhuvudtaget. Nu blev det tack och lov bara en kort period innan jag fick ett till uppdrag och heltidsanställning och om man då blir utan uppdrag har man liknande trygghet som med A-kassan. Om man gör något så ovanligt som jag har gjort och är anställd i tusen år får man dessutom en väldigt bra garantinivå, vilket innebär att du är garanterad ungefär 90 procent av din lön även om du är utan uppdrag på hel- eller deltid. Eftersom jag har jobbat runt 75 procent länge nu så har det känts som en rätt bra deal får jag nog säga. Den stora nackdelen är väl då att man har en rätt pruttig lön till att börja med. Överlag har jag dock varit nöjd med min arbetsgivare och det kändes en smula konstigt när jag idag blev avtackad med present, fika och blommor. 

Gnocchi med rökt skinka
ca 3 portioner

500 g färsk potatisgnocchi
ca 300 g vindelnrökt skinka
1 gul paprika
1 röd paprika
1 avokado
1 burk crème fraiche Tomat & basilika
lite ruccola
salt & peppar


Koka gnocchin. Det går fort, de ska bara pluppa upp till ytan så är de klara. 
Strimla paprikan och fräs i lite olja. Tillsätt avrunnen gnocchi och låt det fräsa med en stund. 
Häll i crème fraiche och låt det koka ihop lite. Skär skinka och avokado i mindre bitar och tillsätt skinka och ruccola. Låt det bli varmt, krydda och tillsätt sist avokadon. 

Sjukt enkel, bra tisdagsmat. Betyg 7/10 på vardagsmatsskalan. 

Kommentarer

  1. Kära Bojan !
    mycket intressant att läsa din beskrivning och värdering av att jobba som konsult på bemanningsföretag. Lycka till på ditt nya jobb. Du är klok och har humor och det är viktigt för mig !

    SvaraRadera
  2. Det värmer att höra, tack för det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar