Rätt med rått

Sushin i lördags blev nästan onödigt god och jag skulle vilja påstå att den vi har gjort hemma är den överlägset godaste sushin jag smakat. Med vi menar jag egentligen Danne då det är han som är sushikungen i sammanhanget. Vi övriga tog mästarens direktiv i köket, skar och hackade och gjorde bollar men jag tror att det är rätt ingredienser och rätt handhavande av riset som är hemligheten bakom grym sushi. 

Det blev bra uppslutning senare och de få som hade vett att skämmas gömde sig i köket medan duetterna och duellerna i Singstar haglade. Det finns två intressanta fenomen i Singstar: att man får bättre poäng ju senare kvällen lider/promillehalten stiger och att man hamnar i Twilightzone och aldrig någonsin kan ge upp före tresnåret. Helgen gick verkligen inte i sömnens tecken så jag har lite att ta igen där nu. 

Idag blev det en trevlig vardagsrätt med min nya bekantskap risoni (pasta i risformat). Betyg 7/10 på vardagsmatsskalan. Typisk Kajsa Warg-rätt. 

Risoni med grejer
ca 3-4 dl risoni
1 paprika
1 ask körsbärstomater
100 g fetaost
1 påse ruccola 

Koka risonin enligt anvisning (ca 11 minuter).
Strimla paprikan och fräs i olja på hög värme. Den får gärna bli lite välstekt. Grilla den gärna i ugnen  är också en bra idé om man har tid och lust. 
Skär fetaost i mindre bitar och halvera tomaterna. 
Häll av vattnet från risonin när den är klar. Blanda i alla övriga ingredienser så att det blir ljummet. Salta och peppra. Servera med t.ex. turkisk yoghurt blandat med ajvar relish och valfritt tillbehör, kött, fisk eller vad som finns. Vi passade på att prova färska köttbullar som man bara steker på. Det kändes lite fel på nåt sätt men ändå rätt. Mycket godare än frysta äckelbullar och bra om man inte ids göra egna. 

Kommentarer