Revanschburgare och fettrefill

Det här med sol och blidväder är ju inte direkt något man har vältrat sig i de senaste månaderna så det är lätt hänt att man blir som en kalv som släpps ut på grönbete när förutsättningarna råkar vara precis sådana och till råga på allt en lördag efter en sovmorgon. Det var väl förvisso lite sisådär med grönskan ute men ändå perfekta förhållanden för ett långpass löpning. Av någon anledning var det till råga på allt inte alls så galet mycket folk ute som det borde ha varit i förmiddags så det var faktiskt rätt lugnt och skönt. Det var först när jag passerat toppen på Nydalasjön jag insåg att jag hade haft medvind hela tiden så resten av rundan blev något motigare men det gick ändå riktigt bra och nytt distansrekord slogs, cirka 17 km på ungefär 1,35. Eftersom jag kör med Run Keeper i telefonen så pausar jag mätningen när jag själv tar en paus så jag mäter bara aktiv tid men jag är ändå väldigt nöjd eftersom jag har ökat både distans och tempo sedan jag började mäta. Under alla år jag har sprungit (även om det varit väldigt periodvis) har jag alltid sprungit omkring en mil och sällan längre och jag hade inte för mitt liv inbillat mig att det skulle vara fysiskt möjligt att klara av en halvmara. Egentligen skulle jag nog aldrig ha kommit på tanken om det inte var för Mikaelas relativt nyfunna intresse för löpning och hennes storslagna planer på maraton i Berlin i höst. Så tack för inspirationen! Vi ses knappast i Berlin men ändå. 

Alla som någon gång närmat sig halvmaran känner nog till att det inte är så tvärenkelt att bli mätt längre stunder efteråt. Eftersom det dessutom ikväll var totalt stiltje i kalendern passade vi på att göra hamburgare. Med inspiration från tipset jag fick från Olov i inlägget om de skämda hamburgarna fick det denna gång bli hemgjorda burgare från scratch med lite smarriga tillbehör. Till och med jag blev väldigt mätt och just nu sitter jag och försöker smälta maten för att förhoppningsvis kunna få plats med lite Ben & Jerry-glass så småningom. Receptet i original hittar du här:  http://thepioneerwoman.com/cooking/2010/08/mushroom-and-swiss-sliders-with-spicy-fry-sauce/ men självklart är det lite modifierat. 

Mushroom and swiss sliders with spicy frysauce
Burgarna:
drygt 600 g nötfärs
lite worcestersås
lite grädde (ca 1dl?)
salt & peppar
gruyereost
smör

Svampröran:
champinjoner i okänd mängd
1 gul lök
salt & peppar
vin (sort och färg är en smaksak)
smör

Såsen:
några matskedar majonnäs
turkisk yoghurt (mer än majonnäsen eftersom köpt majonnäs ju är ganska äckligt)
ketchup
chilisås
cayennepeppar

Tillbehör:
valfri sallad, men gärna avokado, grön sallad av något slag och tomater
ciabattabröd


Gör så här:
1:Blanda ihop ingredienserna till såsen och ställ kallt. 
2:Hacka löken och svampen smått. Fräs först löken i smör och tillsätt efter en stund svampen. Låt det fräsa en stund och tillsätt vin efter smak. Helst mycket vin förstås. Låt all vätska koka bort. Krydda. 
3:Krydda köttfärsen med worcestersås, salt och peppar och tillsätt grädde. Krama smeten och forma burgare. Tryck en grop i mitten på varje burgare för att de inte ska svälla upp så mycket. Stek burgarna i smör, först på ena sidan tills de fått bra färg. Vänd sedan och ös på en hög av svampröran. Lägg en skiva gruyereost på varje burgare, lägg på locket och sänk värmen. Låt de tillagas färdigt under locket. 
4: Dela bröden och grilla snabbt i grillpanna. Ät, njut, gråt (för att det tog slut). 

Nom nom nom nom nom
Uäääähhh.... =(




Kommentarer

  1. Jösses vad du pinnar på. Sprang 25 km idag och ville dö större delen av tiden. Varsågod för den inspirationsboosten!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar