Skönmört tillstånd

Skönmör skulle jag beskriva mitt tillstånd just nu där jag sitter nyduschad och hemkommen från ett pass Total Training. Poängen med Total Training är att det är ett väldigt allsidigt, varierat och framförallt effektivt gruppträningspass. Vill du köra skiten ur dig på 45 minuter så finns det goda förutsättningar och såväl flås som de flesta muskelgrupper kan få något att bita i. På alla pass jag har varit på har dessutom övningarna varierat från gång till gång vilket jag gillar av tre anledningar: dels för att det är kul, dels för att man måste använda hjärnan för att få till tekniken på en del övningar och dels för att variation förmodligen är det bästa om man vill utvecklas med avseende på styrka, balans och kroppskontroll. Upplägget ser dock alltid likadant ut och i stora drag är det fyra stationer om sex minuter som utgör själva passet. På varje station finns det tre övningar som man växlar mellan hela tiden innan man byter station och det kan vara helkroppsövningar, rena styrkeövningar, balans- och stabilitetsövningar och konditionsövningar. Dagens utmaning hette Bananen och morgondagens plågor kommer nog främst att märkas i ländrygg och underarmar. 

Jag utgår ifrån att alla har väntat som på nålar på resultatet av chili con carnen jag tänkte göra. Nu kan ni äntligen andas ut. 

Chili con carne
700 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
chili (jag tog chiliflakes och anchochilipeppar)
1 burk baked beans (vita bönor i tomatsås alltså)
ca 1,5 dl chilisås
3 msk ketchup
salt & peppar
gräddfil


Fräs färsen i olja tills den fått färg och tillsätt sedan lök, vitlök och chili och fräs några minuter. Tillsätt ketchup, chilisås och burken med vita bönor. Låt puttra ca 10 minuter och smaka av. Servera med gräddfil. 


I förhållande till sin enkelhet är det en riktig hit faktiskt. 7/10 på vardagsmatsskalan. Ris, potatis eller schyst bröd funkar till och gräddfilen är ganska viktig tycker jag.

Kommentarer

  1. Bananen? Det känns fel att Biffen fick ligga hemma och sura.

    SvaraRadera
  2. Min chili brukar bli lite som den blir beroende på vad som finns hemma, men en optimal sats ser ut som följer.

    I stor gryta, måttlig temperatur:
    400-500 gram nötfärs
    1 stor gul lök eller 2 små
    Fräs i BACONFETT

    När det ser bra ut, häll i
    1 paket krossade TOMATER (400-500 gram)
    1 burk vita bönor (SILA BORT såsen de ligger i)
    1 burk RÖDA BÖNOR (häll bort vattnet de ligger i)

    Och så kryddningen:
    Ca 2 klyftor vitlök. Jag föredrar EFTER att fräsandet av lök o kött färdigställts, för att behålla sin råa styrka.
    Nån nypa chilipeppar valfri sort, inte för styrka, mest för smak. Samma sak med paprikapulver.
    Grovmalen svartpeppar, godtyckligt.
    Rikligt med krossad torkad basilika.
    1 färsk chilifrukt, smakstyrka enligt märkningen på Ica 7-10. De med 10 heter Habanero. Rör inte i dom med fingrarna utan hacka med papper mellan eller typ diskhandskar.
    1 matsked HOLY COW-chilisås. Har funnits på Ica, nu vet jag inte. Stark och väldigt rökig.
    Nån skvätt mörk soja så det hela får fin färg.
    1 köttbuljongtärning, istället för salt.
    Ca 1 dl KAFFE, kokt alltså, istället för vatten som annars brukar behövas då jag brukar låta detta stå och puttra MINST 20 minuter.

    Och så brutet bröd till detta. Gräddfil/creme fraische klick på portionen om man känner sig lite mesig.

    SvaraRadera
  3. I min måste det finnas grön paprika och stora vita bönor + passerade tomater. Ingen gräddfil men väl toast till. Kanongott!

    SvaraRadera
  4. Det lät kul med det träningspasset. Och chilin verkar vara en höjdare!

    Pssst. Jag läste fel i rubriken. Lade betoningen på mört som i fisken - och fattade ingenting :P

    SvaraRadera
  5. @Mikaela: Biffen ska nog få testa bananen vid tillfälle. Den har gett mig en skön gördel av träningsvärk över hela nästan hela torson.

    @Stefan: Din chili låter najs. Holy Cow tror jag att jag har sett för ett tag sedan. Men kaffe i, det lät intressant!

    @Elin: Jag tror att det är just den gröna paprikan jag förknippar med chili con carne från skoltiden. Har tyvärr aldrig varit någon fantast av den grödan. Men toast till vore nåt.

    @Petra: Jepp, riktigt skoj. Idag känns det som att jag har sovit under Niklas tyvärr.
    Hehe :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar