Ur led är (hel)tiden

När jag nu har jobbat heltid i fyra veckor börjar jag inse att det går att vänja sig vid det också. Det har varit en något lugnare period nu efter jul men nu märks det att det börjar hända saker på jobbet så långtråkigt hinner jag då aldrig få. Den största omställningen är helt enkelt att plötsligt ha minimalt med fritid. Jag har försökt lägga upp träningen lite mer effektivt och koncentrera mig på färre pass men rejälare sådana för att ha någon ledig tid till annat emellanåt. Det har gått ganska bra måste jag säga och jag tror egentligen inte att det har någon betydelse alls om man tränar tre, fyra, fem eller sex gånger i veckan så länge man har ett vettigt upplägg anpassat efter frekvensen. De senaste veckorna har det oftast blivit mitt favoritspinningpass som är jättebra och grisigt jobbigt, ett till pass spinning eller löpning, ofta ett långpass, samt ett styrkebetonat fyspass, oftast Total Training. 

Något som dock tyvärr har fått stryka på foten är yogan vilket lätt gör att man börjar känna sig smidig som ett kylskåp efter några veckor med Total Training på schemat. Jag ska försöka hitta något sätt att lägga in ett yogapass varje vecka i anslutning till något annat pass för att spara lite tid. Det jobbiga med att yoga efter ett annat pass är att jag eftersvettas så mycket så ska jag kunna göra det med gott samvete måste jag nog köpa en egen yogamatta att ta med, annars måste yogan ligga före det andra passet istället. Just ikväll hade jag faktiskt bokat in ett yogapass som jag såg framemot men det fick jag avboka eftersom något annat kom emellan. Det som kom emellan var att någon viskat i VK:s reporter Ulf Meyers öra att vi sitter och trycker på en ny braskamin. Detta är tydligen hett stoff i lokaltidningssammanhang. Därför hade vi besök av en fotograf från VK ikväll vilket gjorde att jag fick sitta och mysposera framför brasan istället för i yogasalen. 

Dagens middag blev korvstroganoff men den gjorde Niklas och jag har dessutom inga bilder på den. Istället ska jag dela med mig av ett recept på grönkålssoppa som jag gjorde i söndags. 

Grönkålssoppa
500 g fryst grönkål
1 gul lök
ca 9 dl grönsaksbuljong
1,5-2 dl matlagningsgrädde
ev lite muskot
salt & peppar
maizena

Hacka och fräs löken i en gryta. 
Tillsätt grönkålen, helst lite tinad. 
Häll på buljongen och muskot och låt koka en stund. 
På med grädde och koka lite till. 
Red av med maizena tills konsistensen är bra. 

Börja med en mindre mängd buljong och späd hellre mer eftersom, det är lätt att den blir för vattnig annars. Servera med t.ex. kokta ägghalvor, lax, räkor eller fetaost. Den här gången blev det lite laxrester och ägg. Förra gången hade jag i fetaost och ägg och det blev strået vassare faktiskt. Nu blev det 6/10 i betyg, ett snäpp högre med fetaost i.  

Laxrätten jag gjorde förra veckan skulle jag ju redogöra för också. Inte för att jag hade någon tjusig bild på den heller men eftersom den var löjligt simpel men ändå fick 8/10 i betyg av Niklas så drar jag det ändå. 

Pastasås med lax utan krusiduller
500 g laxfilé
1 ask körsbärstomater
1 purjolök
1 paprika (tror jag. Jag kan ha fel. Men det är ju liksom en smaksak ändå). 
1 burk Crème fraiche Parmesan och vitlök
en skvätt vitt vin
salt & peppar

Strimla och fräs purjolök och parika. 
Häll i crème fraiche och vin och låt det koka ihop en stund. 
Skär laxen i mindre bitar och lägg i såsen. Låt den helst bara bli varm. 
Blanda ihop med kokt pasta och invänta applåderna. 

Kommentarer