Dags för vårvrål snart?

På vårkanten brukar jag ofta få galet mycket energi och i år verkar detta fenomen kunna inträffa tidigare än vanligt. Jag tror att jag har ätit för mycket D-vitaminer (eller äntligen tillräckligt?) för den här veckan har jag känt mig nästan onödigt energisk. Förutom ett allmänt energitillskott och ökad pigghet brukar jag också få stor lust att göra saker, träffa folk, få miljöombyte och förändra saker i största allmänhet. Eftersom jag uppenbarligen är helt oduglig på att söka jobb, vilket annars hade varit ett ypperligt tillfälle att få utlopp för det här behovet, måste energin och förnyelsebehovet få kanaliseras på andra sätt. Ett bra sätt är att resa någonstans men det finns inte en chans i universum att jag skulle ha tid att vara ledig från jobbet nu så det får på sin höjd bli tal om någon helgtripp någonstans inte alltför långt borta. Är Bollnäs fint så här års? 

En sådan sak som att helt enkelt köpa lite nya kläder och inredningsprylar kan man komma en bra bit med. Mitt senaste försök till det gick tyvärr inget vidare eftersom jag inte hittade något mellanting mellan skittråkigt och asfult på någon av affärerna jag besökte i helgen. Vad är det med vårmode och förutsägbarhet egentligen?! Hm... vad ska vi hitta på för skoj den här våren då? Vad sägs om marinblått, beige och pastellfärger? Ljust och fräscht liksom. Lite seglarchict, lite lantlig romantik, lite bla bla och lite blä blä. Men jag ska inte helt döma ut vårmodet innan jag bemödat mig om att besöka stadskärnan också. Helgens visit sträckte sig till Strömpilsplatsen och det är väl allmänt känt att det är dit kläder flyttar för att dö en utdragen och ovärdig död. 

Ny musik skulle jag säga är A och O i sammanhanget och något jag längtar enormt efter. Musik blir nästan alltid årstidsbunden för mig så har jag lyssnat på något under vintern så tappar jag intresset för det när det börjar våras. Jag vill hemskt gärna ha tips på bra musik i kommentarsfältet! Musik som jag tycker är bra alltså. Om du har dålig smak behöver du inte dela med dig. 

Gårdagens lärdom: man blir stel i gumpen av 120 telemarkshopp. 

Dagens och gårdagens middag kommer här. 7/10 blev betyget och rätten går ganska snabbt att göra. Egentligen är det ingen riktig sport eftersom all mat automatiskt kommer upp i en sjua om den innehåller rökt fisk. Typ. En bra rätt på alla sätt förutom att det är svårt att få bort lukten av rökt fisk från händerna.

Pastasås med rökt fisk

1 varmrökt firre (t.ex. sik eller lax)
1 rödlök
1 paprika
1 paket körsbärstomater
2 dl crème fraiche
ca 1 dl grädde
1 dl vitt vin
1/2 fiskbuljongtärning
ca 2 tsk vitvinsvinäger
dill
salt & peppar

Strimla lök och paprika och fräs i olja eller smör. Tillsätt crème fraiche, vin, grädde och buljong och låt koka ihop. Släng ner tomaterna och dillen och låt såsen koka tills tomaterna blivit mjuka. 
Pilla bort skinnet och allt det äckliga från fisken och släng ner resten i såsen. Smaksätt med vinäger, salt och peppar. Servera med t.ex. tagliatelle. 

Kommentarer

  1. Malmö är fint på våren, bara ett tips:)

    SvaraRadera
  2. Moderat. Tyska elektroniska beats när de är som bäst.

    http://open.spotify.com/album/1FAgdEJ056QYPVEP755mE3

    SvaraRadera
  3. Soundtracket till filmen KickAss. Alla låtar är bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar