Ett decennium

För tio år och ett par månader sedan påbörjade jag Operation Snärja Långe Herrn (aka Niklas). På den tiden gick han under smeknamnet (för honom då okänt) Masken och var precis lika lång som nu men såg ut som att han hade vuxit upp på päron och hallonbåtar. För tio år och en dag sedan gick planen i lås och med anledning av detta ska det förstås bli firande av. Det här med att fira mitt i veckan funkar ju sällan särskilt bra och igår blev det istället jobb, övertid, träning och blodpudding på schemat. Imorgon ska det nog gå lite bättre och vi tänkte låta Invito göra stora delar av jobbet. En av fördelarna med att det har gått tio år är väl just det att man inte behöver fira med en nudelwok och 49-kronorsvin längre. 

Men än är det bara torsdag så idag blev det vardagsmat.

Dillkyckling med pärlcouscous

ca 400 g kycklingfilé
1 purjolök
1 paprika
1 burk Crème fraiche med dill och vinäger
1 hönsbuljongtärning (ta bara en halv, eller ännu hellre fond)
1 dl vatten
salt & peppar

Skär kycklingen i mindre bitar och stek i olja tillsammans med strimlad purjolök och paprika. Häll på vatten, buljong/fond och crème fraiche och låt koka tills kycklingen är klar. 
Pärlcouscous är couscous men i större format och det tog jag bara för att jag råkade ha det hemma. Ris eller potatis skulle ha funkat lika bra till. 

 6/10 tyckte jag, 7/10 tyckte Niklas. Med mindre buljong och ris eller vanlig couscous hade jag också sagt 7. Pärlcouscous suger inte åt sig sås på samma sätt som vanlig couscous och det är ju förstås det man är ute efter. Såsen var god men det går förstås lika bra att ta naturell crème fraiche och smaksätta själv. 

Kommentarer