Full fräs (utan Stefan och Krister)

Man vet att helgen har gått alldeles för fort när man inte ens har hunnit blogga. Jag skäms lite över att säga det men jag tycker faktiskt ändå om att slösurfa. Jag menar inte att det är jättekul och att det är min största hobby men jag kan ändå känna mig lätt stressad och verklighetsfrånvänd när jag har tvingats försaka denna sysselsättning några dagar. Detta innebär inte att jag ångrar mina prioriteringar den här helgen - så störd är faktiskt inte ens jag att jag hellre sitter hemma och glor på datorn än att umgås med mina vänner - utan jag förbannar bara att helgerna är så korta och kräver ständiga prioriteringar. 

Vad hann jag med då? Fredagskvällen hade jag avsatt för att hjälpa Anna att flytta men då hon i sista stund inte ansåg sig i behov av någon mer hjälp sparade jag in en hel kväll och vann således i dubbel bemärkelse - jag var en snäll vän som gick med på en (till) flytt men fick i slutändan bespara min slitna lekamen detta kvällspass med gratis träning i dåligt väder. Extra skönt kändes det eftersom jag hade värmt upp dagen innan med ett fyspass och hade lätträknade kroppsdelar utan träningsvärk. Dessutom hade jag inlett fredagen med att förbanna denna gudsförgätna landsände vi lever i, skotta fram brevlådan och plumsa i djupsnö släpandes på min cykel till jobbet för att komma fram försenad, förbannad och med svetten sexigt rinnandes längs ryggraden och i pannan. Till råga på allt var det ju dessutom finalen av På spåret i fredags. Nog för att TV-soffan generellt är Sveriges mest överskattade plats men det var faktiskt med en suck av välbehag jag dunsade ner med ett glas portvin i fredags.

Lördagen: ut och kuta, sitta och vila, till Rebecca och Martin, göra pizza, se på Riket 2, hem och sova. Vi åt en paj också:

Mango- och jordgubbspaj   

250 g fryst tärnad mango
ca 350 g jordgubbar (ta hallon istället)
1 dl kokos
100 g smör
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker (jag tog hälften råsocker)
1/2 tsk bakpulver
ev potatismjöl

Lägg frukten i en pajform. Strö över hälften av kokosen, ev. blandat med lite potatismjöl om det är mycket vätska i bären. 
Blanda havregryn, mjöl, bakpulver och resten av kokosen. 
Smält smöret och rör ner den torra blandningen direkt i kastrullen. 
Häll blandningen över frukten och grädda i 200 grader ca 25 minuter. 
Vaniljglass är nog bäst till. Pizza var inte det bästa innan. 

Söndagen: gymma, handla, shoppa loss på Dressed & Denim (tanken var att hinna med Intersport också men det sket sig), till mor och far, äta, äta, äta, hem, söka ett jobb, tack och godnatt. 

Idag: Tja...  en klassisk skitmåndag på jobbet fast tröttare än vanligt. Spenderat omoraliskt mycket pengar på Iksus behandlingsavdelning. Överraskade mig själv med att göra köttfärsbiffar som lyfte dagen minst tre snäpp. 

Jag råkade äta lite på biffen innan kameran åkte fram...

Köttfärsbiffar med svampsås

750 g nötfärs
1 gul lök
ca 1 1/2 dl havregryn
knappt 1 dl vatten
2 ägg
2 tsk salt
knappt 1 tsk grovmalen svartpeppar
persilja
smör

champinjoner
2,5 dl grädde
en skvätt kantarellfond
salt & peppar
smör

Blanda havregryn och vatten och låt svälla en stund. 
Blanda detta med köttfärsen tillsammans med hackad lök, ägg och kryddor. 
Skär svampen i mindre bitar och stek tills vätskan kokat bort. Tillsätt smör och låt fräsa en stund. Blanda ner grädde och fond och låt såsen småkoka medan du gör resten. 
Forma biffar av färsen och stek på rätt hög värme några minuter på vardera sida. Lägg ner biffarna i den puttrande svampsåsen och låt dem steka färdigt där. Smaksätt såsen med salt och peppar. 
Servera med potatis och lingonsylt. 

Sån här mat blir man ibland glatt överraskad av. Inga krusiduller men rätt och slätt jättegott. Betyget blev 8/10 från smakpanelen. 


Kommentarer