Utsövd och endorfinstinn

Jag tror inte att det var just
den här sorten men den
hade i alla fall en tjusig
cykel på etiketten. 
Igår hade jag egentligen bespetsat mig på fiskgrytan som jag ätit tidigare på TC men föll som vanligt för frestelsen att testa något nytt. Det ångrade jag inte eftersom det istället blev rosastekt anka med svartvinbärchutney, ragu på svarta bönor, rostad sötpotatis med sky på karljohansvamp. Jag tror inte att jag har ätit anka förut och blev glatt överraskad. Mört och rätt smakrikt och bara en liten, liten bit obehaglig fettklump. Annars tycker jag att det ofta är det sämsta med mört kött, att man lätt råkar ut för kräksäckliga fettbitar i munnen och sitter man på en restaurang eller med levande människor i närheten känns det inte så mysigt att spotta ut halvtuggad mat i servetten. Till maten drack jag  ett rött vin som heter Cono Sur från Chile. Om jag inte missminner mig var det Cabernet Sauvignon men det fanns även samma vin med andra druvor på vinlistan så jag kan ta fel, möjligtvis kan det ha varit Pinot Noir. Det verkar bara finnas i beställningssortimentet på Systembolaget så därför hittar jag ingen beskrivning men utifrån det lilla jag lärt mig på de provningar jag varit på skulle jag säga att det var fruktigt och smakrikt, ganska ungt (det ser man bland annat på färgen som drar mer åt det blålila hållet) och balanserat (alltså inte utmärkande åt något särskilt håll, inte jättefylligt och inte särskilt strävt eller med särskilt hög syra). Vi var lite inne på att det luktade lite stall men det var då ingen smak av hästepolle tack och lov. Lite fatkaraktär kanske däremot. Ett vin som matchade maten väldigt bra i alla fall. Till efterrätt blev det crème brûlée med någon blåbärsgegga. Nom nom. 

Idag gjorde jag något så ovanligt som att ta en sovmorgon. Det brukar sällan hända på lördagar men av någon anledning råkade jag sova 8,5 timme och höll nästan på att inte vakna i tid för den inplanerade löprundan med Mikaela. Men jag hann och bortsett från morgonstressen så var det nästan optimala löpningsförhållanden idag - fint väder, lagom temperatur, bra sömn, pigga ben och ett fenomenalt sällskap. Det enda som var på minussidan var lite tveksamt väglag här och där så vi fick även några inslag av ofrivillig spänning. Mikaela som är blivande maratonlöpare kan ju det där med att springa långt som satan så det blev ett långpass och faktiskt ett rekord för egen del. Så smått börjar jag faktiskt bli lite sugen på en halvmara men vi får se hur det blir med den saken. 

Nu har jag sprungit färdigt för idag och som alla vet är tacos och rödvin den bästa återhämtningsfödan så om ett tag ska jag påbörja operation återhämtning hos Rebecca och Martin. Om jag får tillåta mig att tycka något kontroversiellt (och det får jag för det är min blogg) så hävdar jag att det inte finns någon som helst anledning att avstå lite gott vin ibland även om man gillar att träna. Mina allra bäst genomförda pass på sistone har alltid varit dagen efter två glas vin så just den mängden verkar vara min personliga optimala uppladdning. Jag är empiriker så det duger för mig. Skål. 

Kommentarer