7000 solar till mig

Yes, grattis till mig, jag ger mig själv 7000 solar i betyg (se Robert Gustavssons parodi på Bengt Frithiofsson i Parlamentet om du inte fattar). Den främsta anledningen till det är att vintern nu officiellt är över och jag överlevde. Jag tror att våren kom i onsdags. Det kändes liksom i luften på morgonen. Ett vårvrål och ett hoppsasteg skulle jag kanske ha gett mig på om jag inte var så förbannat trött i benen. 

Många är vårtecknen, inte minst semesterplaneringen som ägde rum på Lottas med en operatoast i torsdags. Nu börjar det närma sig men tack vare värdelösa hemsidor måste det till lite gammalt hederligt telefonerande innan något kan bokas. Därför vågar jag inte heller hinta något eftersom jag i min vidskeplighet utgår ifrån att det inte kommer att blir något om jag har outat på Internet redan. Så jag nöjer mig med att säga A så länge. 

Förutom vår, stress och mer stress har även fisk varit lite av ett tema i veckan. Det första receptet kommer ursprungligen från tidningen Laga Lätt men är lite modifierat och pimpat. 7/10 tyckte jag. Niklas tyckte nog 6/10 tror jag, kanske för att fänkål är lite eljest. 

Medelhavsgryta

2 vitlöksklyftor
1 fänkål
2 morötter
chiliflakes
1 1/2 vitt vin
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1,5 dl grädde
400 g vit fiskfilé
200 g skalade räkor
dill
lite socker
salt & peppar

Strimla fänkål och skiva morötter. Fräs detta tillsammans med pressad vitlök i olivolja i några minuter. Krydda med chiliflakes, tillsätt vinet och låt sjuda några minuter. 
Tillsätt tomater, vatten och buljongtärning (eller fond). Låt sjuda i 10 minuter. 
Tillsätt grädde, socker, salt och peppar. 
Skär fisken i bitar och tillsätt den i grytan. Låt sjuda fjusselite, bara så att fisken är precis tillagad. 
Tillsätt räkor och dill och låt det stå tills räkorna är varma, men låt det inte koka. 
Gott bröd till såklart. Nom nom. 




Fredagens tömma skåpen-wok

500 g frysta wokgrönsaker
2 vitlöksklyftor
1 röd chili 
chiliflakes
ingefära (torkad går bra)
1 lime
ca 1 msk ostronsås
ca 300 g vit fiskfilé
2 ägg
1/2 burk kokosmjölk
1 paket äggnudlar

Skär fisken i bitar. Koka nudlarna enligt anvisning och häll av vattnet. 
Fräs grönsakerna på hög värme i olja i stek- eller wokpanna. 
Tillsätt vitlök, ingefära och chili och låt fräsa med. 
Häll på kokosmjölk, pressad lime och ostronsås och låt det koka en liten stund. 
Tillsätt fisken och låt den bli precis genomkokt. 
Tillsätt nudlarna i pannan och knäck ner äggen. Låt äggen gosa ner sig lite i pannan och rör sönder dem. 
Servera med kokos, sweet chilisås och cashewnötter. 

Även här skulle jag nog kunna dra till med en sjua. Både jag och Niklas gjorde dock misstaget att föräta oss på wok en gång i tiden och det har tagit lång tid att hitta tillbaka. Jag vet faktiskt inte vad han tyckte om den här. Han åt men tog inga glädjeskutt direkt. När det gäller kokosmjölk rekommenderar jag inte lightvarianten eftersom den är extremt vattnig. Behöver man inte en hel burk går det jättebra att frysa in resten. Fisksås hade varit väldigt bra i den här rätten för att få lite mumsig umamismak men eftersom hela anrättningen var ett resultat av vägran att gå och handla så var inte det aktuellt just nu så ostronsås fick duga.


Kommentarer