Koriander, alltså vad är grejen med det?

Nej, jag städade inte garderoben i söndags. Då var det avhandlat. Däremot blev det en hel del annat pysslande, bland annat städning, handlande, matlagning och träning. Någonstans inbillade jag mig att om allt det där var avklarat i söndags skulle jag kunna simma runt i ett hav av ledig tid i veckan. Så verkar det väl i och för sig inte riktigt bli men jag hade åtminstone tid att loda runt i mitt sedvanliga komaliknande måndagsmode igår och slapp dessutom laga mat eftersom det fanns kvar rester av söndagsmaten. Det var ett något modifierat recept från tidningen Laga Lätt. Innan i söndags var jag var lite osäker på min relation till koriander och bestämde mig för att reda ut det här en gång för alla. Nu vet jag och jag säger njasi. 

Marockansk gryta

 ca 600 g nötfärs
1 rödlök
1 ägg
2 vitlöksklyftor
1 tsk chiliflakes
1 tsk spiskummin
1 tsk kanel
1/2 msk socker
2 burkar hela tomater
1 dl kycklingbuljong
1/2 kruka färsk koriander (eller inte)
1 ask persilja
salt & peppar
couscous
2,5 dl turkisk yoghurt
1/2 lime
1 msk honung

Blanda nötfärs, ägg, finhackad lök, vitlök och persilja (spar lite till senare). Tillsätt 1/2 tsk chiliflakes, 1/2 tsk kanel, 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar. 
Forma köttbullar och bryn dem i olja (de behöver inte bli genomstekta). Lägg åt sidan. 
Fräs 1 vitlöksklyfta och resten av kryddorna i olja en stund. Tillsätt tomater, buljong, socker, 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Låt sjuda 5 minuter. 
Tillsätt köttbullarna i pannan och låt dem sjuda 5-7 minuter. Tillsätt eventuellt färsk koriander och/eller persilja och smaka av. 
Koka couscous och blanda med koriander och/eller persilja. Här hade jag gärna slängt ner nåt mer skojigt, antingen nötter eller något lite sött, typ torkad frukt eller nåt men så blev det inte. 
Blanda yoghurt, pressad lime och honung och servera till. 


Det här var inte dåligt och det var faktiskt första gången jag har gjort köttbullar sedan hemkunskapen (de misslyckades jag med och slängde i smyg ut genom fönstret vill jag minnas). Det var lite pyssel men en väldigt enkel rätt, kanske skulle jag säga 8/10 om man bortser från koriandern. Jag skulle däremot gärna ha haft malen koriander i eftersom det av någon oförklarlig anledning faktiskt är gott men det hade jag ingen. I originalreceptet användes lammfärs.

Kommentarer

  1. "Det är vanligt att människor tycker att växtens blad, blommor och färska frukter luktar illa. Den sägs ha fått sitt namn av dess lukt som ansågs likna lukten av vägglus, på grekiska koris. När frukterna torkat blir dock både doft och smak aromatisk och mild."
    ...säger den allvetande wikipedia. Jag har aldrig testat färsk, däremot brukar lite torkad få slinka med i indiska rätter.

    SvaraRadera
  2. Vägglus... ja, det förklarar ju ett och annat.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller riktigt fattat koriander, men kanel, det är bomben i mat! Testa att fräsa kanelstång, kryddnejlikor, lagerblad och curry och sen peta ihop en köttgryta utifrån det, det är swell!

    SvaraRadera
  4. det ser underbart gott ut!!!

    Ja - koriander är en knepig krydda tycker jag - för mycket och hela rätten är förstörd...

    SvaraRadera
  5. Meh,koriander är ju gott! Har inte smakat vägglus vad jag vet, kan hända att jag gillar det också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar