Kaffe i kvadrat

Utanför mitt kontor sitter numera en fin skylt med texten "Give me the COFFEE and no one get´s hurt". Det var en av många fina presenter jag fick när jag fyllde år. Kaffe är ju som bekant melodin här i livet och igår även temat för grillning hos Micke och Frida. Ryggbiff med coffee rub inhandlad på DUÅ. Många spännande rubs hade de i sitt sortiment och den här var grymt god. Till kafferyggbiffen drack jag ett vin som skulle ha "tydlig karaktär av kaffekaramell och hårt rostade fat, inslag av tjära, rök och björnbär", Cafê Culture Pinotage (2369), ett mycket fruktigt och smakrikt vin från Sydafrika. Det kanske inte smakade så fasligt distinkt av kaffe men luktade i alla fall en del av det. Annars håller jag med om beskrivningen även om tjära var något överdrivet. Det smakade i alla fall väldigt bra till ryggbiffen. 

Vin, kött och kaffe. Tre rätt av tre möjliga.  

Som vanligt lyckades jag oplanerat pricka in schlagerspektaklet på TV och det var med blandade känslor. Mest blandat skam och leda. Jag har blivit ganska bra på att filtrera bort schlager och hockey när jag går igenom nyhetsflödet i tidningar och på nätet så självklart fattade jag inte ett dyft av upplägget. Det jag har fattat är att tävlingen håller på ungefär halva året, att det inte längre handlar om schlager och att det inte ens nödvändigtvis behöver vara europeiska länder som tävlar. Tyska Lena som vann förra året är i alla fall awesome och den enda människan som kan bära upp en byxdräkt med stil. 

Nu är salladssäsongen här och en maxad multisallad fick mätta magen idag. 

Så här ska en sallad se ut

Pastasallad med rökt lax

pasta
ruccola
körsbärstomater i halvor
paprika (gärna grillad)
avokado
mjukkokta ägg i klyftor
varmrökt lax
Sås:
matyoghurt/crème fraiche
dijonsenap
majonnäs
vitvinsvinäger
honung
dill
citron
liquid smoke

Koka pastan och blanda den ljummen med övriga ingredienser till salladen. Om allt inte ska ätas direkt kan laxen förslagsvis serveras på sidan av eftersom allt annars kommer att smaka rökt. 
Blanda ihop ingredienserna till såsen och rör ner den i salladen. "En stark, stark sjua" sa panelen. 

Kommentarer