Marinaden recycled


Den här helgen har jag mest ätit och haft ont i magen, dock troligtvis orelaterat. Tanken med den omtjatade marinaden var ju förstås att det skulle bli grillning i fredags. Självklart hade jag kollat väderprognosen varje dag hela veckan och förundrats över hur ombytlig den var - regn varannan dag och uppehåll varannan. I torsdags när det var dags att handla var dock prognosen uppehåll så jag bestämde mig för att det visst skulle gå att grilla. Ungefär klockan 15 i fredags började förstås regnet smattra mot fönstren på jobbet. Jag minns inte ens när det regnade senast men självklart valde det att börja precis då. Nåväl, kycklingen fick ugnsbakas i marinaden istället och det blev väldigt gott det med. Sedan sparade jag marinaden och återanvände den ikväll för att grilla laxfilé i och det blev nästan onödigt gott tillsammans med ugnsrostade rotsaker, grillad sparris och zucchini samt rökt aiolo (finns i fiskdisken på ICA). 

I fredags jobbade jag vidare på mitt projekt att tömma frysen på rabarber innan den nya snart kommer upp. Här är ett av mina bästa recept på smulpaj med rabarber:

Smulpaj med rabarber

ca 500 g rabarber (minst. Ju mer desto bättre.)
potatismjöl + socker (inte så mycket dock. Man skall icke frukta det sura här i livet.)
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/2 dl socker
2-3 tsk kardemumma
100 g smör
50-100 g mandelmassa

Lägg rabarberbitar i en pajform och strö över potatismjöl blandat med socker. 
Blanda smör i mindre bitar med övriga ingredienser. Riv mandelmassan och blanda ner i smuldegen. Strö detta över rabarbern och grädda i 200 grader i ca 25 minuter. 

Kommentarer