Marinaden revisited

Så här gjorde jag marinaden den här gången och nu ska den få gosa med kycklinglårfilé som ska grillas imorgon.

Till kycklingen tänkte jag damma av den gamla bakpotatisen
som får gratineras med crème fraiche blandat med någon ost. 

Rökig marinad

3 msk olivolja
2 msk farinsocker
2 msk dijonsenap
2 msk japansk soya
2 msk vitvinsvinäger
2 vitlöksklyftor
2 tsk liquid smoke
1 tsk spiskummin
1 tsk cayennepeppar 
1 tsk pepparmix
lite anchochilipulver
salt


I brist på annat intressant att berätta om kan jag tipsa om min gamla käpphäst matmuffins. Har du oturen att känna mig kan du ha råkat ut för mina beryktade makrillmuffins som jag lurade i halva min bekantskapskrets förra året. Receptet finns här: http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=608 Och ja, det är jag som har skrivit den andra kommentaren.
Senaste laddningen matmuffins fick lite mindre vågad framtoning och de fyllde jag med getost, grillad paprika och honung. Gott, men det skulle ha varit lite mer getost tycker jag. 

Matmuffins med getost och grillad paprika

 5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
2 1/2 dl mjölk
1 rulle getost (150-200 g typ)
grillad paprika på burk, strimlad


Vispa äggen i en skål och rör ner mjölk och olja. 
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem
tillsammans med paprikan i äggblandningen. 
Fyll muffinsformar max till hälften. 
Skiva getosten och lägg en skiva i vardera form. 
Klutta på honung och fyll upp formarna med resten av smeten. 
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 25 minuter. 




Kommentarer