Bloggkoma

Det är väl tur att jag inte har en större läsekrets än att jag känner alla i den för annars kanske någon skulle ha antagit att jag har avlidit vid det här laget. Varken jag eller bloggen är dock död, jag lever och mår prima medan bloggen har legat i koma. Det har nog varit mycket annat som har lockat än att sitta onödigt mycket vid datorn och inspirationen har lyst med sin frånvaro. Okej, en del av det jag har sysslat med på sistone har inte varit ett dyft lockande eller inspirerande men har behövts göras ändå, till exempel att gräva ur trädgårdskomposten i otaliga timmar. Men överlag har jag mest gjort trevliga saker och har de varit matrelaterade så har ganska mycket kommit från grillen eller restaurang. Mina krav annars på mat är just nu att det ska vara enkelt och snabblagat och det får gärna finnas en god sallad med i bilden, särskilt eftersom många tomater äntligen är goda. Den goda, goda salladen på bilden gjorde jag härom dagen.

God, god sallad

Sallad med grillad paprika och sojabönor

en påse spenat
500 g körsbärstomater
2 avokado
2 paprikor
1 burk sojabönor
några soltorkade tomater
olivolja
balsamvinäger
salt & pepparmix

Skölj sojabönorna och låt dem marineras en stund i olja, vinäger, salt och peppar. Dela paprikorna på längden och lägg på en plåt med snittytan nedåt. Grilla i 225 grader i ugnen tills skalen svartnar. Låt dem svalna och dra bort skalet. Skär paprikan i strimlor. 
Halvera tomaterna och skär avokado och soltorkade tomater i bitar. 
Blanda allt, ät till allt. Till exempel revbensspjäll som på bilden nedan.


Hemgjorda hamburgare är inte fel att grilla. Nedan på grillad ciabatta.

Hamburgare

400 g nötfärs
1 liten gul lök (jag vet inte om det är det bästa för konsistensen men det blev gott i alla fall)
2 vitlöksklyftor
worcestersås
cayennepeppar
pepparmix
salt

Jag har fått tipset om att worcestersås, liquid smoke och dijonsenap ska vara bra smaker i hamburgare så det har jag tänkt testa nästa gång. Om någon har fler tips på hur burgarna blir grymma så får ni gärna dela med er. 

Den här kan jag ha lagt upp tidigare men är en typiskt bra
grillrätt. Jag är just nu inne på linjen att fisk,
hamburgare och grönsaker vinner på grillen.

Strömmingsfiléer panerade i rågmjöl är också snabb och god sommarmat.
 Gräddfil, dill och kaviar gör såsen och självklart färskpotatis. Nästan
garanterat fritt från grönsaker men notera de pliktskyldiga citronskivorna. 

Kommentarer