Då var man där

Inspirationen har lyst med sin frånvaro sista tiden och allt som inte har varit absolut nödvändigt har jag skjutit upp till den första semesterveckan (förutom att städa garderoberna vilket jag faktiskt gjorde förra helgen, applåder tack) och så även bloggandet. Men nu är semestern faktiskt äntligen här och just nu befinner jag mig förmodligen i den absolut bästa tiden på hela året, alltså precis i början av semestern. Lös och ledig och med fyra feta veckor av dekadens och lodande framför mig. 

Men vad har jag hållit på med senaste månaden egentligen? Bra fråga men grillen har gått varm och stans uteserveringar har avverkats på löpande band. Annars har jag bränt en hel del asfalt med min nya hybridcykel. Cykling är bomben har jag kommit fram till och jag har många inplanerade utflykter med min Nishiki Pro SLD senare i sommar. Det går fort, man kommer långt och man får träna utomhus. Det finns inte så mycket att inte gilla med cykling när jag tänker efter. Förvisso har jag bara varit ute som längst i fem mil i stöten och jag kan väl tänka mig att det inte känns så fantastiskt skönt precis överallt efter lite längre turer. Men det ska jag ta reda på har jag tänkt. Ambitionen är att åtminstone avverka någon 10-milsrunda innan säsongen är slut.  

En grej som jag faktiskt tog mig mig för att göra för ett tag sedan var att baka knäckebröd. Jag hade aldrig provat det förut men funderat på det i en evighet. Det var lätt värt det eftersom det blev väldigt gott. Däremot tog det sjukt lång tid och var rätt jobbigt att kavla ut. Men det kan nog bli fler gånger ändå skulle jag tro. Tanken var huvudsakligen rågmjöl men det tog slut och degen var väldigt kladdig så jag fyllde på med grahamsmjöl i okänd mängd. Brödet var jättegott med gubbröra på! 

Knäckebröd med frön

En sista brödbit har jag kvar nu :(
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 1/2 tsk salt
2 dl vetemjöl
8 dl rågmjöl
några dl grahamsmjöl
1 del hela linfrön
1 del solroskärnor
1 del sesamfrön
salt 

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt, vetemjöl och rågmjöl. 
Arbeta ihop degen, gärna med assistent eller elvisp med degkrokar, och låt jäsa i en timme. 
Knåda degen och dela upp den i tre delar. Kavla ut varje deg med mycket råg- eller grahamsmjöl så tunt det bara går. 
Pensla degen med lite vatten. Blanda ihop fröerna och salta blandningen. Kavla in rätt mycket frön i degen. Skär rutor och lägg på en plåt. Grädda ca 15 minuter i 225 grader varm ugn. Ta ut och låt svalna på galler. 

Nu ska vi alldeles strax dra igång grillen här igen. Idag blir det min specialburgare som är så god att man nästan slutar leva. Grillad, gravad lax på grillad ciabatta med grillad paprika, avokado och limeaioli. Om jag mot förmodan lever imorgon ska jag paddla kanot mellan Sävar och Skeppsvik. 

Kommentarer