Tut brum och in i ekorrhjulet

Nästan två arbetsveckor efter semestern är till ända. Jag kände mig hyfsat utvilad och pigg i början, om än fantastiskt osugen på att börja jobba. Någon mjukstart kunde jag dock se mig om stjärnorna efter och med två veckors halvtaskig sömn på det börjar semestern redan kännas ogjord. Jag tror och hoppas dock att tröttheten peakade idag och efter ett jättebra yogapass känner jag mig faktiskt lite mer lös och avslappnad både fysiskt och mentalt. Nyårslöften och sånt har jag ju egentligen aldrig hållit på med men om jag skulle ha ett halvårslöfte såhär inför hösten så är det att yoga åtminstone en gång i veckan. Dels inbillar jag mig att jag blir en bättre människa, dels att jag kan förebygga en massa onödiga krämpor och besvär om jag håller på detta.

Marockansk fisktagine efter recept i en rätt bra kokbok jag
 fått från Matmagasinet. Torsk,saffran, paprika, lök
 och persilja var det i.Till det bulgur med russin
samt rostade hasselnötter. Nom nom.

Eftersom jag är så fantastiskt trött och har försökt ägna det mesta av min vakna och lediga tid åt att träna för att slippa tänka på mitt jobb (det gör jag så bra när jag ligger i sängen på nätterna ändå) så får bloggen finna sig i att komma i sista hand just nu. Jag bjuder på lite bilder på diverse smakliga matprojekt jag ägnat mig åt på sistone istället. Om någon vill veta mer så berättar jag gladeligen. Tyvärr är bildredigeringen helt hopplös i den här bloggen så vänligen ha överseende med att det kan se lite epa ut ibland. 

Frittata med fetaost, paprika, tomater och säkert nåt annat
som jag har glömt bort. Stekte först i stekpanna och efter-
stekte sedan i ugnen för att få den att stelna ovanpå. 


Fisksoppa med ett färdigt soppaket från Kelda plus vin,
grädde, mjölk och buljong. Baconrester knaperstektes och
grönsaker fick fräsa i baconfettet innan soppan hälldes i.
Pangasiusfilé i på slutet. Brödet tackar jag Björn för.


Dillaioli till kräftskiva förra helgen. Det var gott och inte
 så svårt som jag trott med aioli. Men tjyvdrygt med
allt vispande. Äggulor, rapsolja, vitlök, vinäger,
dijonsenap, dill och salt var innehållet.



Kanelsås bestående av äggulor, grädde, mjölk ,socker
och kanelstång. Serverades till rabarbersorbet.
Den bestod  i princip av vispad äggvita
blandad med rabarberkompott som frystes i bunke
med regelbunden vispning under infrysningen.






Kommentarer

Skicka en kommentar