Höstrusk och rivjärn del 2

Fortfarande rivjärn i halsen och nu också nästäppa, skallebang och ont i ryggen. Idag har jag hör och häpna faktiskt varit hemma från jobbet. För det första är jag väldigt sällan sjuk och för det andra brukar jag finna något outgrundligt nöje i att leka martyr och/eller smitta ner mina kollegor men den här gången lät jag det vara. Men men, är man prestationsknarkare kan man ju inte nöja sig med att ligga på sofflocket hela dagen utan jag passade på att åtminstone baka bröd och fixa lite mat. Något som är otroligt gott, väldigt passande den här årstiden och egentligen inte särskilt svårt är köttgrytor. Det enda kruxet är att det tar 7000 år så därför slog jag till idag när tid och snor var det enda jag hade överskott av. Mina grytor har än så länge alltid gjorts på grytbitar av nöt. Jag var hemskt sugen på att prova högrev eller fransyska men det fanns inte på affären så jag körde på grytbitarna igen. Tricket med såna här grytor är ju alltså att använda kött som är långt ifrån mört och låta det koka länge så att det faller i småbitar. Idag tog det tre timmar innan detta skedde. Ett bra rödvin, gärna en hel flaska, är att föredra. Nu använde jag matlagningsvin och tog det jag hade. Därför fyllde jag på med lite vatten, mer fond och lite koncentrerad svartvinbärssaft efter ett tag då vätskan började ha kokat bort. Det här är ju ungefär som Boeuf Bourguignon annars men då ska man ju förstås helst ha vin från Bourguignon också och dessutom fläsk men nu råkar min bästa sport vara just att koka gryta på en spik och därför blir resultatet också ofta en hybrid av något slag. Det blev ändå 8/10 i betyg, inte illa pinkat en snorig onsdag om jag får säga det själv. 

Boeuf Bojan

ca 1 kg grytbitar av nöt
2 gula lökar
2 stora morötter
2 palsternackor
1/2 kålrot
3 vitlöksklyftor
1/2 flaska rödvin (helst mer)
1/2 dl balsamvinäger
ca 3 msk kalvfond
lite svartvinbärssaft 
ca 4-5 dl vatten
2 lagerblad
6 enbär
2 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
salt & peppar
smör
kantareller

Bryn köttet i smör i omgångar i en stekpanna. Salta och peppra och häll över i en gryta (även spad). 
Skala och skär rotsaker, lök och vitlök i mindre bitar. Fräs detta en stund i stekpannan och häll sedan över i grytan. Dra igång plattan, strö över mjöl och låt detta fräsa med en stund. Häll på tomatpuré, balsamvinäger, vin, vatten, fond och kryddor. Låt grytan puttra i några timmar. Hur länge beror på köttet men det ska som sagt koka sönder och bli mört. Många recept säger 1,5 timme men det här tog som sagt tre timmar. Fyll på med vätska (buljong eller vin t.ex.) om det behövs. Blir den istället för lös är det bara att reda av den istället. 
Smörstek kantareller mot slutet. Salta och peppra och häll ner i grytan. Eftersom min gryta var tjockflytande och kantarellerna avgav mycket vätska så hällde jag ner svampspadet i grytan. 

Apropå att jag gillar att använda mig av de grejer jag har råkade jag springa på ett väldigt bra recept på äppelpaj häromdagen på www.appelpaj.se (det är tur att det finns eldsjälar inom alla kategorier på Internet). Äpplena vi har på tomten är rätt goda men väldigt syrliga och därför perfekta för just paj. Det här var nog den godaste äppelkakan jag har gjort men jag kan tänka mig att den skulle bli ännu lite godare med lite nötter i. Att den dessutom var årets äppelpaj for dummies och nästan fri från disk gjorde ju inte saken sämre.

Random bild på någon annans äppelpaj, stulen från Internet.

Knäckig äppelpaj med havregryn

6-8 syrliga äpplen
150 g smör
2 dl havregryn
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde 

Kärna ur äpplena, klyfta dem och lägg i botten på en ugnsform.
Smält smöret i en kastrull och blanda ner övriga ingredienser i kastrullen. 
Klicka smeten över äpplena och grädda i 175-200 grader, ca 25-30 minuter. 










Kommentarer