Lyckliga smaklökar och nya tider



En god dessert som dock bleknade i sammanhanget

Igår fick jag äntligen det definitiva beslutet som jag har väntat på. Eftersom jag har vetat om det ett tag men det inte varit 100 procent spikat har jag varit tvungen att vara lite återhållsam i internetpladdrandets ädla konst vilket har resulterat i att jag nästan har sprängts. Men framförallt har jag nästan sprängts på jobbet eftersom beslutet handlade om mitt nya jobb. Men igår fick jag som sagt äntligen beskedet som innebar att jag börjar jobba på universitetet den 1 december samt att jag fick släppa den uppblåsta uppsägningsbomben på jobbet. Så.Jävla.Skönt. Det tyckte däremot ingen på jobbet men det hindrade ju inte mig från att fira igår. Förvisso var firandet redan inplanerat sedan den dagen Duå släppte datum för höstens kvarterskrogar men det blev nu alltså lite extra festligt. Eller "Duå saknar kvarterskrog" heter ju egentligen fenomenet och detta går enligt Duå ut på att man träffas lite avslappnat för en anspråkslös trerättersmiddag med lite trevligt mingel. Den "anspråkslösa" maten på kvällens meny var så kallad mousseline på vit fisk och pilgrimsmussla med tryffelkaviar och soppa på musslor och ostron till förrätt. Huvudrätten var kalvkind i dill som sjudit i 24 timmar med morotscremé med en lite sötsyrlig sås och rotsaker till. Mousse på hallon med lakritsparfait rullad i smulor till utgjorde efterrätten. Allt serverat med franska så kallade "naturliga" viner till. Med naturliga menades att de hade fått bli till lite på egen hand utan så mycket yttre påverkan och kontroll typ. Intressant förvisso, även om jag tycker att det kan vara lite chansartat med avseende på smakkombinationer om varje vinflaska är lite av en överraskning. Det var dock lyckade viner, framförallt dessertvinet som smakade hallon, men vinerna kommer jag nog att glömma långt före maten om man säger så. Så.Jävla.Gott.

Kött man kan äta med sked

Kommentarer

  1. Yeeeeeeey!!! Vad roligt! Grattis! Klart du ska fira. Inget snack om saken. Det här är ju din framtid och dina möjligheter Jenny. Stort grattis igen.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Jag har ju velat till universitet väldigt länge nu så det gör att det känns lite extra bra :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar