Mat, vin och träning. Allt är som vanligt.

Musselkoket lämnade en hel del sås efter sig i pannan och den fick utgöra basen för en fisksoppa igår. Det var ganska mycket vin i förhållande till övriga ingredienser så jag spädde ut den med lite fiskfond och mjölk och så slängde jag ner bitar av pangasiusfilé och fryst sparris (finns bra på påse, från ICA Selection om jag minns rätt). Vinet som utgjorde basen i musselkoket var ett bra budgetvin som även passade riktigt bra att dricka till musslorna. Leth (nr 4587), ett torrt, friskt och fruktigt vin från Österrike.


I lördags var jag på ett specialpass på Iksu som kallades Total training bootcamp. Jag provade något liknande förra året och minns att det var härligt grisigt jobbigt. Den här omgången var ingen besvikelse heller och efter att ha tacklat, sparkat, slagit och sprungit omkring med en medtränande i brandmannagreppet i två timmar har jag varit lite mör i kroppen i några dagar. Passet gick ut på att man växlade mellan Punch out och Total training, d.v.s. slag- och sparkövningar på mits respektive fysövningar med och utan konstiga redskap i cirkelform. Tyvärr saknade jag lite gapande, boots och eventuellt lera för den rätta känslan men det fick duga.
Medan jag tröttade ut mig åkte Niklas till Gubböle djur och köpte kött. Vill slå ett slag för denna gårdsbutik där man kan köpa nöt och lamm av bra kvalitet till schysta priser. Ska nog lägga en order på en köttlåda där snart, vi måste bara köpa en till frys först... Lammkorv och köttfärs kom han hem med i alla fall och delar av färsen blev en helt okej köttfärsgratäng. 

Köttfärsgratäng

ca 600 g nötfärs
ca 1 kg potatis
1 gul lök
1 paprika
några vitlöksklyftor
kalvfond
paprikapulver
muskot
japansk soja
2,5 dl grädde
riven ost

Skala och skiva potatisen och lägg i en ugnsform. 
Fräs nötfärs i smör, tillsätt hackad lök och vitlök och sen strimlad paprika mot slutet. 
Tillsätt kryddor, fond, grädde och lite soja och låt puttra en stund. 
Häll färsblandningen över potatisen och strö över osten. 
Grädda i ca 200 grader i 30-40 minuter. 

Nu ska jag på vinprovning på Systembolaget, over and out. 

Kommentarer