Och på den sjunde dagen vilade hon

Eller hela veckan (bortsett från i torsdags då jag fuskade lite) har jag faktiskt vilat. Dels fick jag lite känningar i ett knä och har blivit öm på utsidan av låret efter ett löppass i Gammliaskogen förra söndagen, dels tror jag att man helt enkelt behöver en viloperiod ibland. Min tanke är förstås att jag ska komma som skjuten ur en kanonkula och fysiskt prestera som en gladiator efter min vilovecka men huruvida det händer imorgon eller inte återstår att se. Utvilad känner jag mig i alla fall. Och rastlös. Mycket rastlös. 

Vad gör man då när man inte får dampa loss på Iksu eller i skogen? Tja, jag har förvisso jobbat som en gnu i veckan eftersom jag nu håller på att avveckla mig själv och skola in min efterträdare. Det känns lite overkligt men väldigt, väldigt bra. Jag är laddad till tänderna för att börja på mitt nya jobb och känner mig mer än redo att släppa allt med det gamla nu. 

Annars tog jag mig faktiskt tid att gå på stan igår, något som inte händer alltför ofta en lördag. Jag fick ett shopping-il utan dess like och det kändes som att jag skulle kunna strosa omkring i meningslösa affärer i en vecka i sträck. Till slut blev jag förvisso hemkallad av hunger men jag känner mig ändå inte helt färdig. Jag vill ha saker. Saker, varor, produkter, artiklar, prylar, grejer och mojänger. Jag vet inte varför jag får såna här il ibland men ofta verkar det sammanfalla med årstidsförändringar. När det blir en ny årstid vill jag ha nytt och jag antar att jag känner på mig att det är vinter i antågande. Det är dåligt och omoraliskt med sån här konsumtionshets och slit- och slängmentalitet och världen blir inte bättre av att jag hittar en ny löpare till matrumsbordet, ja ja, jag vet. Men å andra sidan finns det säkert värre saker jag kan ägna mig åt. 

Idag har jag dock gjort extremt få knop. Det som har handlats är matvaror och av matvarorna blev det en lasagne. Tanken jag hade någonstans i bakhuvudet var egentligen att det skulle vara lammfärs i den här lasagnen men lillhjärnan var inte på min sida på Maxi. Det blev istället älgfärs av den enkla anledningen att den fanns hemma. Betyget blev en svag åtta men ungefär samma koncept men med lammfärs istället skulle nog ha lyft det hela ett snäpp.  


Lasagne med älgfärs och grillade grönsaker

500 g älgfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 liten burk ajvar relish
tomatpuré
paprikapulver
anchochilipeppar
malen muskot
kalvfond
worcestershiresås 
1 zucchini
2 paprikor
champinjoner
200 g färsk spenat
7 dl mjölk
3 msk vetemjöl
smör
riven ost
ca 150 g getost
2 paket färska lasagneplattor

Skär zucchini och paprika i bitar och grilla i en grillpanna, salta och peppra. 
Stek svampen i bitar i smör. Salta och peppra. 
Fräs spenaten i smör. Salta och peppra.
Fräs färsen i smör, tillsätt lök, vitlök och kryddor och fräs en stund. Häll på krossade tomater, ajvar, tomatpuré, fond och vorcestershiresås och låt det koka ett tag. Salt och peppar, jawohl! 
Smält smör i en kastrull och vispa ner vetemjöl. Häll på mjölken och koka upp. Tillsätt riven ost och kanel och vanilj. Nä, jag skojade bara. Salt och peppar. 
Häll sås underst i en smord långpanna. Lägg på ett lager plattor, därefter köttfärsröran och lite mer sås. Ta nästa lager plattor och lägg på alla grönsaker. Lägg ett sista lager plattor och resten av såsen överst. Smula över getost och grädda i ca 200 grader 20-30 minuter. 

Lasagne sväljer mycket kryddor så det är mycket viktigt att inte snåla med gissa vad? Salt och peppar. Det andra som är bra att veta är att ICA:s färska lasagneplattor är helt värdelösa. Felix är ett bättre val om du inte istället för lasagne vill ha pastasmul. 

Kommentarer